Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa Strona Główna Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Szykuje się wielkie budowanie. Ponad 9 mld zł na drogi
Autor Wiadomość
tier 
Junior Admin



Imię: Zwierzak
Wiek: 46
Dołączył: 08 Mar 2006
Posty: 6553
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2014-03-26, 12:32   Szykuje się wielkie budowanie. Ponad 9 mld zł na drogi

Cytat:

Szykuje się wielkie budowanie. Ponad 9 mld zł na drogi
[RAPORT] Przemysław Jedlecki, Piotr Purzyński 25.03.2014 20:04

Do 2020 roku w regionie zostanie wybudowanych lub przebudowanych za unijne pieniądze co najmniej 30 ważnych tras. To drogi wojewódzkie i krajowe. W aglomeracji najwięcej będzie się działo w okolicach Sosnowca oraz w Chorzowie. Sporo zmieni się także na południu województwa, budowy obwodnicy doczekają się najprawdopodobniej także mieszkańcy Zawiercia

Chorzów i Ruda Ślaska

Lista wszystkich dużych inwestycji drogowych jest już gotowa. Urząd marszałkowski wpisał je do tzw. mandatu negocjacyjnego, który jest spisem unijnych projektów w województwie śląskim na lata 2014-2020. Urzędnicy zastrzegają, że to dopiero projekt i może się jeszcze zmienić. Wszystkie projekty muszą być bowiem uzgodnione z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, które czuwa nad dotacjami z UE i ma ostateczny głos w tej sprawie.

Największą inwestycją w aglomeracji ma być budowa nowego odcinka DK79 w Chorzowie. Trasa ma mieć 8,16 kilometra długości i ze wstępnych szacunków wynika, że będzie kosztować 1,4 mld zł. To jedna z najdłużej obiecywanej dróg w regionie. Ponad dziesięć lat temu wyceniano ją na około 80 mln zł. Ówczesny wiceprezydent miasta Joachim Otte mówił, że przecinająca centrum Chorzowa estakada i DK79 to rana na sercu miasta.

Nowa DK79 będzie się zaczynać w okolicy ul. Parkowej przy Stadionie Śląskim, potem mijałaby charakterystyczną wieżę wyciągową szybu Prezydent. Dalej, między innymi przez tereny przemysłowe dawnej Huty Kościuszko, pobiegnie w stronę Bytomia, aż do węzła z ulicą Jana Pawła II.



Na pieniądze bardzo liczy też Ruda Śląska. Miasto chce za 413 mln zł dokończyć budowę trasy N-S, która połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Droga ma mieć dwie jezdnie z dwoma pasami w każdą stronę, a skrzyżowania mają być bezkolizyjne. - Śmiało można powiedzieć, że dla całego regionu jest to inwestycja kluczowa, ponieważ jej realizacja usprawni m.in. przemieszczanie się mieszkańców między południową częścią województwa a lotniskiem w Pyrzowicach - mówi prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic. Dodaje, że dzięki trasie zmniejszy się natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej 925 pomiędzy DTŚ a autostradą.

Łatwiej powinno się jeździć też pomiędzy Gliwicami i Oświęcimiem po DK44. Fragment tej trasy (pomiędzy Mikołowem a Bieruniem) też czeka solidna przebudowa. Prace będą kosztować 400 mln zł.

Bytom i Katowice


Na mniejszy ruch przez miasto liczą też władze Bytomia. Ma tu powstać Bytomska Centralna Trasa Północ-Południe (ochrzczona już jako "becetka"). Inwestycja ma kosztować około 286 mln zł i połączy ze sobą DK11 na północy miasta i DK79 na południu. Umożliwi też lepszy dojazd do autostrady A1. Nowa trasa ułatwi też dojazd do zabytkowej Elektrociepłowni Szombierki i poprzemysłowych terenów, które czekają na inwestorów. Dlatego jest bardzo ważna dla miasta.


Marszałek na liście dużych unijnych dotacji umieścił też wartą 300 mln zł budowę połączenia Drogowej Trasy Średnicowej w Katowicach z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach. Chodzi przede wszystkim o przebudowę ul. Bagiennej w Katowicach, tak by stała się częścią DTŚ-ki w stronę Dąbrowy Górniczej. Przypomnijmy, że wcześniej katowiccy urzędnicy dawali do zrozumienia, że ta inwestycja nie jest dla nich najważniejsza, bo mieszkańcy Szopienic i okolic już teraz mają bardzo dobry dojazd centrum miasta. Ostatecznie marszałek uznał jednak, że droga powinna powstać i wpisał ją do mandatu negocjacyjnego.

Średnicówka w Sosnowcu

Dyskusję o tym, którym ulicami w pobliżu centrum Sosnowca zostanie poprowadzona Drogowa Trasa Średnicowa, można praktycznie uznać za zamkniętą. Jak się niedawno okazało, władze miasta nie biorą już pod uwagę wersji "blisko centrum". W "Mandacie negocjacyjnym województwa śląskiego" znalazła się bowiem propozycja budowy średnicówki na odcinku węzeł Janów - węzeł Bór. To nowy pomysł, którym zastąpiono wcześniejsze propozycje budowy DTŚ w mieście m.in. śladem ul. Mikołajczyka, Narutowicza i 3 Maja. Jeszcze w połowie 2013 roku o takiej koncepcji mówił nam Ryszard Łukawski, wiceprezydent Sosnowca.

Teraz mówi się o poprowadzeniu trasy do ul. Mikołajczyka, skąd prowadziłaby ona w rejon cmentarza komunalnego, przecinałaby ul. Wojska Polskiego i po starym śladzie kolei piaskowej prowadziła do nowego węzła z S1 o roboczej nazwie Sosnowiec Bór. Według wstępnych wyliczeń koszt budowy odcinka od węzła Janów do węzła Bór to 600 mln zł.

"Wyprowadzenie" średnicówki w stronę S1 oznacza, że nieaktualny staje się temat budowy średnicówki w Dąbrowie Górniczej i Będzinie. O tym, że takie plany były, świadczyć będzie tylko oficjalna nazwa I etapu budowy DTŚ Wschód: "Stworzenie połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą - etap I: połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach wraz z przebudową obiektów inżynierskich" [300 mln zł].

Radość zmącona przez udział własny

Aż 800 mln zł ma kosztować modernizację węzłów na trasie Czeladź - Będzin - Sosnowiec - Katowice (DK86) oraz Czeladź - Będzin - Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza (DK94). W rzeczywistości nie chodzi tylko o nadwątlone przez czas węzły. Zakres prac ma być znacznie większy, a przy okazji miałyby zniknąć kolizyjne skrzyżowania - jak to w pobliżu M1 na wysokości będzińskiego osiedla Syberka, przy których tworzą się dziś korki.

- W Sosnowcu przy okazji realizacji inwestycji wyremontowana zostałaby ponad 600-metrowa estakada nad torami kolejowymi i ul. Chemiczną, zlikwidowano by sygnalizację świetlną przy Auchan, a na jej miejscu powstałaby kładka dla pieszych - mówi Rafał Łysy, naczelnik wydziały promocji i informacji.

Na tym nie koniec. W sąsiedztwie Makro przewidziane jest budowa dwupoziomowego skrzyżowania (trasa DK94 biegłaby górą, dołem rozprowadzano by ruch lokalny). Wreszcie w rejonie ul. Braci Mieroszewskich i Expo Silesia modernizowane były wjazdy i zjazdy z węzła.

- Ta droga, będącą przecież alternatywą dla A4, należy dziś do jednych z najbardziej obciążonych w regionie. Liczymy, że inwestycje znacznie poprawi jest standard - dodaje Rafał Łysy.

Władze Sosnowca z jednej strony cieszy możliwość przeprowadzenia tak gigantycznej inwestycji, z drugiej jednak strony sen z powiek spędza im 15 proc. udział własny. - Przy kosztach rzędu 800 mln zł oznacza to bowiem konieczność znalezienia w miejskiej kasie 120 mln zł - mówi Ryszard Łukawski, wiceprezydent Sosnowca. Dla porównania, w tym roku Sosnowiec wyda na inwestycje 128 mln zł, przy czym sporą część tej kwoty stanowią unijne dotacje.

Łącznik do Sławkowa szansą na nowy węzeł na S1 w Sosnowcu

Pod koniec zeszłego roku władze portu lotniczego w Pyrzowicach podpisały porozumienie o współpracy z Euroterminalem Sławków. To część projektu, dzięki któremu ma powstać węzeł transportowy łączący różne środki transportu [do współpracy z lotniskiem przystąpiło później także Śląskie Centrum Logistyczne w Gliwicach]. Połączenie sił i różnych rodzajów transportu to pomysł na zdobycie środków unijnych w latach 2014-2020. - W tym okresie pieniądze będą głównie skierowane na transport intermodalny. Liczymy, że współpraca pozwoli nam na wykorzystanie części tych środków - mówił przy okazji podpisania porozumienia Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

Pośrednio w nurt "lotniskowy" wpisuje się też kilka dużych inwestycji drogowych. Największa z nich to budowa drogi łączącej S1 w Sosnowcu z Euroterminalem i DK 94 w Sławkowie [380 mln zł]. Na tę inwestycję ze szczególnym utęsknieniem czekają w Sosnowcu. Po pierwsze dlatego, że wiązać się będzie z budową nowego węzła na S1. Dzięki temu wybudowana kilka lat temu droga w pobliżu ekspresówki wreszcie nabrałaby głębszego sensu: miasto budowało ją z myślą o obsłudze terenów Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tyle że katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uparcie odżegnywał się od budowy węzła, powtarzając, że albo nie ma tę inwestycję pieniędzy, bądź nie ma jej w planach.

Budowa drogi do euroterminala ma dla miasta kapitalne znaczenie jeszcze z kilku innych powodów. - Otworzyłaby przed miastem nowe tereny inwestycyjne, których nie mamy już przy DK94, a nowy węzeł pozwoliłby także na lepszą obsługę terenów inwestycyjnych po kopalni Maczki-Bór - mówi Rafał Łysy, rzecznik Urzędu Miasta w Sosnowcu.

Z Pyrzowicami związana jest także m.in. planowana modernizacja tzw. starej drogi na lotnisko, czyli od skrzyżowania z DK78 w Celinach do skrzyżowania z DK 86 w Będzinie [77 mln zł].

Obwodnica Zawiercia wyczekiwana z utęsknieniem

W zeszłym roku mieszkańcy Poręby i Zawiercia kilkukrotnie blokowali drogę krajową nr 78. Przypominali w ten sposób o konieczności jak najszybszego rozpoczęcia budowy obwodnicy obu miejscowości.

Budowy obwodnicy tych miejscowości lokalne środowiska domagają się już od lat. Argumentują, że drogą wiodącą w obrębie obu tych miast głównymi ulicami w ciągu doby przejeżdża nawet 20 tys. pojazdów, a w godzinach szczytu na licznych - zwłaszcza w Zawierciu - skrzyżowaniach ze światłami tworzą się długie korki.

Budowa obwodnicy nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Województwo śląskie chce przekonywać do tej inwestycji władze centralne w ramach tzw. kontraktu terytorialnego. Z tego powodu inwestycja znalazła się na pierwszym miejscu listy rankingowej zbierającej obwodnice z całego regionu postulowane do budowy w ramach kontraktu terytorialnego. Wart 543 mln zł projekt przewiduje powstanie obwodnicy w formie nowego przebiegu drogi nr 78 od Siewierza do Żerkowic. - Ta droga ma w nowej perspektywie ogromne szanse na realizację, bo chyba już wszyscy, nie tylko mieszkańcy, dostrzegli problem - mówi Arkadiusz Chęciński z zarządu województwa śląskiego.

Zyska także południe województwa

Tutaj najdroższa ma być budowa Drogi Głównej Południowej. Koszt prac szacuje się na 900 mln zł. Dzięki niej Pawłowice,Jastrzębia-Zdrój, Wodzisław Śląski, Pszów oraz Rydułtowy i Racibórz zyskają lepsze połączenie z autostradą A1. Trasa zacznie się przy ulicy Raciborskiej w Rydułtowach (DW935). Stąd pobiegnie na południowy-wschód, po zachodniej strony Rydułtów, a następnie wschodniej stronie Pszowa. Potem w Wodzisławiu Śląskim przetnie ulicę Pszowską i przez dzielnice Kokoszyce, Jedłownik oraz Marusze i Pustki dotrze do gminy Godów. Stąd kierowcy pojadą południową częścią gminy Mszana do DW933 na granicy z Jastrzębiem-Zdrojem. DGP ma mieć 23,2 kilometra długości. W Skrzyszowie trasa przetnie się z autostradą A1.

W Bielsku-Białej i okolicy zaplanowano z kolei m.in. dwie bardzo duże inwestycje. Pierwsza (za 230 mln zł) zakłada obejmuje rozbudowę ul. Żywieckiej i ul. Krakowskiej oraz budowę drogi DK52 do granicy z województwem małopolskim. Drugim ważnym dla bielszczan projektem jest rozbudowa ul. Warszawskiej (DW942). Chodzi o wybudowanie nowego odcinka pomiędzy węzłem Komorowice i ul. Piastowskiej. Koszt to ok. 276 mln zł.

Opisy projektów, które mają zostać zrealizowane do 2020 rokuzobacz raz jeszcze

Studio Gazeta
1. Przebudowa DW nr 908 na odcinku Częstochowa - Tarnowskie Góry (powiat
częstochowski, powiat lubliniecki, powiat tarnogórski). Chodzi o poprawę połączenia drogi z autostradą A1 i DK 78. Wartość projektu to 153 mln zł.
2. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 913 na odcinku od DK S1 (węzeł Lotnisko) do skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z ul. Józefa Piłsudskiego w Pyrzowicach oraz na odcinku od skrzyżowania z DK 78 w Celinach do skrzyżowania z DK 86. Wartość projektu to 77 mln zł.
3. Połączenie trasy S1 od węzła Mierzęcice z GTL CARGO w Mierzęcicach. Inwestycja ma na celu rozwiązanie istniejących problemów komunikacyjnych oraz ma służyć jako dogodne drogowe połączenie do planowanej Bazy Cargo. Wartość projektu: 40 mln zł.
4. Stworzenie połączenia DTŚ z Dąbrową Górniczą - etap I: połączenie DTŚ w Katowicach z Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach wraz z przebudową obiektów inżynierskich. Wartość projektu: 300 mln zł.
5. Budowa drogi krajowej nr 78 Siewierz - Szczekociny z obwodnicami miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny. Etap I: Poręby i Zawiercie (Siewierz - Żerkowice). Wartość projektu 543,6 mln zł.
6. Modernizacja i przebudowa węzłów na najbardziej obciążonej drodze regionu - DK94/86 w przebiegu Katowice - Sosnowiec - Będzin - Czeladź (DK86) oraz usprawnienie wewnętrznej komunikacji konurbacji i jej połączenia z MPL Pyrzowice. Wartość projektu 800 mln zł.
7. Budowa Trasy N-S w Rudzie Śląskiej, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Wartość projektu 413 mln zł.
8. Przebudowa DW 408 na odcinku od m. Gliwice do granicy województwa. Projekt ma na celu budowę obwodnicy miejscowości Sośnicowice, zastępującej obecny przebieg drogi wojewódzkiej nr 408, i uzyskanie nowego układu komunikacyjnego prowadzącego ruch tranzytowy z pominięciem centrum Sośnicowic oraz połączenie drogi wojewódzkiej nr 408 z autostradą A4 poprzez węzeł Ostropa, przebudowa uwzględnia również skierowanie na obwodnicę ruchu drogowego z drogi wojewódzkiej nr 919 oraz drogi powiatowej nr 2991S. Wartość projektu 215 mln zł.
9. Przebudowa DW 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śl. - A1 - do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik. Projekt poprawi dostępność do A1. Wartość inwestycji to 85 mln zł.
10. Wybudowanie nowego odcinka DK 79 o łącznej długości 8,16 km w zamian za istniejący odcinek drogi krajowej nr 79 w Chorzowie. Wartość projektu 1,4 mld zł.
11. Projekt przewiduje budowę drogi łączącej S1 w Sosnowcu z Euroterminalem i DK 94 w Sławkowie. Umożliwi to efektywne połączenie Euroterminalu z systemem transportowym regionu i terenami inwestycyjnymi Zagłębia. Wartość: 380 mln zł.
12. Przebudowa DW 910 od DK 86 do granicy miasta na prawach powiatu Dąbrowa Górnicza. Droga to połączenie DK 86 z miastem na prawach powiatu Dąbrowa Górnicza. Stanowi główny ciąg łączący miasta o strategicznym znaczeniu gospodarczym, tj. Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Czeladź, Bytom. Wartość projektu 29,2 mln zł.
13. Bytomska Centralna Trasa Północ-Południe BCT N-S jako nowy ciąg drogi wojewódzkiej. Droga stanowić będzie połączenie istniejących dwóch głównych dróg krajowych: od strony północnej DK 11, a od strony południowej DK 79 w kierunku Chorzowa i Katowic oraz Świętochłowic (Drogowej Trasy Średnicowej) poprzez drogę powiatową i drogę
wojewódzką nr 925. Wartość: 286 mln zł.
14. Budowa Drogowej Trasy Średnicowej Wschód - Etap II - węzeł Janów - węzeł Bór; projekt będzie polegał na wytworzeniu korytarza drogowego o wysokim stopniu przepustowości od wykonanego w Etapie I Drogowej Trasy Średnicowej Wschód (DTŚ Wschód) węzła Janów w Mysłowicach, do nowo projektowanego węzła o nazwie "Sosnowiec - Bór" na drodze S1. Wartość projektu 600 mln zł.
15. Przebudowa DW 921 od DK 78 do granicy miasta na prawach powiatu Zabrze. Wartość projektu 58 mln zł.
16. Przebudowa DK 44 w relacji Gliwice - Oświęcim (od skrzyżowania z DW 928 w Mikołowie, przez Tychy, do planowanego węzła z S1 w Bieruniu). Wartość projektu 400 mln zł.
17. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 935. Planowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa kołowego oraz pieszego na całej długości drogi. Wartość projektu 100 mln zł.
18. Przebudowa DW 934 od Imielina do DK 44. Wartość projektu 38 mln zł.
19. Przebudowa DW 929 od granicy miasta Rybnik do węzła Świerklany. Wartość projektu to 16,2 mln zł.
20. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 933. Projekt ma na celu przebudowę drogi wojewódzkiej na odcinku od Wodzisławia Śląskiego do Pszczyny. Wartość projektu to 144,6 mln zł.
21. Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna przez miasto Rybnik. Projekt jest kontynuacją rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 935 (poprzednie etapy to m.in. budowa obwodnic Pszczyny oraz Żor) i polegał będzie na budowie nowego śladu drogi wojewódzkiej nr 935 (DW 935) na terenie Rybnika wraz z włączeniem go do już istniejącej infrastruktury na terenie Żor (odcinek na terenie Żor to ok. 425 m). Wartość projektu to 560 mln zł.
22. Przebudowa DW 928 od DK 44 do DK 1 (teren powiatów mikołowskiego i pszczyńskiego). Wartość projektu to 62,4 mln zł.
23. Budowa obwodnicy miejscowości Pawłowice jako odcinka Drogi Głównej Południowej. Wartość projektu to 77 mln zł.
24. Budowa Regionalnej Drogi Południowej Racibórz - Pszczyna od DK 45 w gminie Rudniki do granic miasta Rybnika przez Rudnik, Racibórz, Kornowac, Lyski, Gaszowice oraz Rydułtowy. Wartość projektu to 400 mln zł.
25. Budowa Drogi Głównej Południowej na terenie miast Rydułtowy, Pszowa, Wodzisławia Śląskiego oraz gmin Godowa i Mszany. Wartość projektu to 900 mln zł.
26. Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej - DK 52 - w odcinku przebiegającym przez woj. śląskie. Projekt obejmuje rozbudowę ul. Żywieckiej i ul. Krakowskiej w Bielsku-Białej oraz budowę drogi DK 52 do granicy woj. małopolskiego w nowym przebiegu. Celem głównym jest poprawa warunków jazdy w m. Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Wadowice oraz Kalwaria Zebrzydowska, dla których nowy przebieg drogi pełniłby jednocześnie funkcję obwodnic. Wartość projektu to 230 mln zł.
27. Przebudowa DW 941 od obwodnicy Ustronia do DW 942. Wartość projektu to 23,2 mln zł.
28. Przebudowa DW 942 na terenie Bielska-Białej. Potrzeba realizacji projektu wynika z konieczności usprawnienia połączenia z drogą ekspresową S1 (sieć TEN-T), rozwiązania problemu niewydolności skrzyżowań, usprawnienia obsługi przyległego terenu i bezkolizyjnego wjazdu do miasta od strony północnej. Wartość projektu to 276,7 mln zł.
29. Przebudowa DW 948 (od DK 52 do DW 946). Poprawa dostępności DK 52 oraz Żywca. Z uwagi, iż jest to teren turystyczny (Beskid Żywiecki), droga ta stanowi dojazd do zaplecza turystycznego. Wartość projektu to 78,2 mln zł.
30. Budowa obwodnicy Buczkowic, stanowiącej połączenie drogi ekspresowej S69 z drogą wojewódzką 942. Projekt ma na celu budowę obwodnicy miejscowości Buczkowice zastępujący obecny przebieg drogi wojewódzkiej nr 942 i uzyskanie nowego układu komunikacyjnego prowadzącego ruch tranzytowy z pominięciem centrum Buczkowic oraz połączenie DW nr 942 z drogą ekspresową S 69. Wartość projektu 83 mln zł.

Źródło: http://katowice.gazeta.pl


Część dotyczącą obwodnicy chorzowskiego rynku zamieściłem także w temacie

Projekty rozwojowe Chorzowa - Obwodnica Śródmieścia
 
     
tier 
Junior Admin



Imię: Zwierzak
Wiek: 46
Dołączył: 08 Mar 2006
Posty: 6553
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2015-01-30, 11:45   

Cytat:
Apelują o budowę ekspresówek, autostrady i obwodnicy
pj 30.01.2015 , aktualizacja: 30.01.2015 11:04

Marszałek województwa i szef śląskiej PO Tomasz Tomczykiewicz apelują do minister infrastruktury o zmianę decyzji w sprawie budowy kilku ważnych dróg


Chodzi o trasę S1, S69 oraz autostradę A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem. Te inwestycje znalazły się na liście rezerwowej projektu "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023". Wcale nie ma na niej budowy obwodnicy Chorzowa (DK79).

Tomasz Tomczykiewicz w liście do Marii Wasiak, minister infrastruktury, przekonuje, że niezrealizowanie tych inwestycji pogorszy sytuację regionu. Chodzi bowiem o przyciąganie nowych inwestorów i miejsca pracy. Tomczykiewicz przekonuje, że to szczególnie ważne, gdy kłopoty przeżywa branża górnicza. Przy okazji upomniał się też o budowę szybkiej kolei z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach.


tekst: http://katowice.gazeta.pl
 
     
egon 
Mieszkaniec



Imię: Egon
Dołączył: 14 Maj 2006
Posty: 1251
Skąd: Chorzów/KH
Wysłany: 2015-01-30, 16:01   

No i jak to mówią bombki strzelił. Ciekawe jaka będzie siła argumentu ? Moim zdaniem na apelu się skończy.
_________________
Ksiądz pana wini, pan księdza, A nam, prostym, zewsząd nędza ...
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
| Wsparcie techniczne: e-matteo.pl

Nasz email


Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11