Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa Strona Główna Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowinki techniczne
Autor Wiadomość
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2009-08-06, 10:30   Odłącz zapłon złodziejowi



Kradzieże samochodów to ogólnoświatowa plaga. Firmy prześcigają się w opracowywaniu rozwiązań, które pozwolą skutecznie zniechęcić złodzieja lub uniemożliwić mu odjechanie naszym samochodem. General Motors opracował system, który pozwoli jednym kliknięciem odłączyć zapłon.



Amerykański gigant motoryzacyjny, General Motors, opracował nowoczesny system OnStar. Pozwala on na błyskawiczne zlokalizowanie samochodu. Dodatkową funkcją w całym zestawie jest opcja "Remote Ignition Block". Pozwoli ona za pomocą jednego kliknięcia zablokować zapłon.

Aby tak się stało właściciel pojazdu musi zgłosić policji fakt kradzieży samochodu, a następnie za pomocą operatora systemu OnStar wysłać sygnał do odbiornika zamontowanego w samochodzie. Po wyłączeniu silnika i próbie jego ponownego uruchomienia auto nie ruszy. Obecnie system blokady zapłonu jest dostępny tylko za oceanem. Niewiadomo czy trafi do Europy.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2009-08-07, 10:11   Telewizja w radioodbiorniku



Firma Blow Car System zaprezentowała model AVH-8706. To zaawansowane urządzenie nie tylko pozwala na odtwarzanie muzyki w popularnych formatach i słuchanie radia, ale również umożliwia oglądanie filmów DVD oraz odbiór programów telewizji, dzięki wbudowanemu tunerowi TV.



BLOW CD/DVD AVH-8706 to nie tylko radio FM/AM z funkcją RDS, ale to także propozycja dla posiadaczy własnych kolekcji nagrań. Urządzenie wyposażone jest w odtwarzacz płyt CD i DVD-Audio, obsługuje także utwory w formatach MP3 i WMA. Dzięki złączu USB i czytnikowi SD/MMC pliki audio i wideo można odsłuchiwać bezpośrednio z przenośnej pamięci. Wejście AUX pozwala ponadto na podłączenie zewnętrznych odtwarzaczy MP3.

Dłużącą się podróż skróci pasażerom funkcja kina domowego - BLOW CD/DVD AVH-8706 czyta płyty DVD-Video, VCD i SVCD, a także pliki DivX, MPEG4 i MP4. Szczególnie ciekawym rozwiązaniem jest wbudowany tuner telewizji analogowej. Po podłączeniu zewnętrznej anteny BLOW CD/DVD AVH-8706 pozwala na oglądanie programów telewizji naziemnej.

Wygodną obsługę BLOW CD/DVD AVH-8706 zapewnia dotykowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz o przekątnej 3,5 cala, który możemy ustawić pod kątem w trzech różnych pozycjach. Przyciski na przednim panelu, w zależności od wersji urządzenia, mogą mieć podświetlenie pomarańczowe lub niebieskie. W zestawie znajdziemy wielofunkcyjny pilot.

Filmy DVD i programy TV mogą być oglądane na wbudowanym ekranie, jak również na ekranie zewnętrznym. Jego podłączenie umożliwia kompozytowe wyjście wideo. BLOW CD/DVD AVH-8706 posiada również wyjście na subwoofer. Moc wyjściowa wbudowanego wzmacniacza wynosi 4 x 45W. BLOW CD/DVD AVH-8706 pełni także rolę samochodowego zestawu głośnomówiącego. Korzystając z technologii Bluetooth. Do urządzenia podłączymy także kamerę cofania.

BLOW CD/DVD AVH-8706 ma wymiary 187 x 170 x 50 mm, dzięki czemu jest łatwy w montażu w standardowej wnęce każdego pojazdu.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2009-08-19, 13:11   Nowoczesne świece Boscha



W nowym BMW Z4 sDrive 35i z zaawansowanym konstrukcyjnie trzylitrowym silnikiem biturbo o mocy 306 koni mechanicznych zastosowano nowoczesne świece zapłonowe typu ZGR 6 STE 2 produkcji Boscha.

Świece te cechuje trwałość i niezawodność działania, dzięki temu, że elektroda środkowa i elektroda masy wykonane są z odpornego na korozję stopu nikolowo-itrowego. Itr sprawia, że świece są wyjątkowo odporne na korozję i przeciążenia termiczne. Miedziane rdzenie w tych elektrodach mają zdecydowany wpływ na zmniejszenie zużycia oraz bardzo dobre przewodzenia ciepła.

Doskonałe parametry świecy zapewnia także fakt, że podwójny sześciokąt o średnicy klucza 14 mm wymaga niewielkiej powierzchni montażowej. Dodatkową zaletą ZGR 6 STE 2 jest generowanie iskry powietrzno-ślizgowej, która umożliwia kompletne spalanie i równą pracę silnika.

Oprócz BMW wśród producentów, którzy stosują świece Bosch w wyposażeniu fabrycznym, znajdują się m.in. Audi, Cadillac, Mercedes, Porsche, Toyota, Volvo, VW, Peugeot, Opel, Renault, Saab, Seat, Skoda, Fiat, Ford. W świece zapłonowe Boscha wyposażane są z powodzeniem pojazdy biorące udział w wyścigach samochodowych. Czas pracy świec sportowych przy pełnym obciążeniu wynosi 70 proc, czyli siedmiokrotnie więcej, niż czas eksploatacji świec wykorzystywanych w ruchu ulicznym.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2009-08-21, 10:10   Elektryczne mięśnie kierowcy



Wspomaganie układu kierowniczego pojawiło się w samochodach ponad 20 lat temu. Początkowo dostępne tylko w modelach z wyższej półki, stało się z biegiem czasu standardem nawet wśród najtańszych pojazdów.

Na przestrzeni tego okresu dawne hydrauliczne wspomaganie kierownicy zostaje zastępowane dziś jego elektrycznym odpowiednikiem. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Począwszy od wyższych wymagań klientów związanych z komfortem niż jeszcze kilka lat temu, przez mniej skomplikowaną budowę układu elektrycznego, a kończąc na jego mniejszej masie. Tym samym dni cięższego (nawet o 8 kg) i składającego się z większej ilości elementów (co sprzyja usterkom) wspomagania hydraulicznego są policzone.

Dziś producenci samochodów polegają na elektrohydraulicznych bądź bardziej zaawansowanych elektromechanicznych systemach.

Te pierwsze do właściwego działania nadal potrzebują specjalnego oleju, który tłoczony jest do układu wspomagającego. Jednak sterowaniem całego procesu, w momencie kiedy kierowca pokonuje zakręty, zajmuje się odpowiedni silniczek elektryczny. Jego zadaniem jest napędzanie pompy rozprowadzającej olej po całym układzie kierowniczym.

Przyszłością motoryzacji są jednak wspomagania elektromechaniczne, w które wyposażana jest coraz większa liczba nowych pojazdów. Jakie płyną z tego korzyści? Przede wszystkim nie potrzebują oleju, ich zapotrzebowanie na energię produkowaną przez samochody sprowadza się tylko i wyłącznie do wykorzystania jej podczas skręcania kół, co także wpływa na mniejsze spalanie (od 2-3%). Są także bardziej precyzyjne.

Stosowanie tego typu wspomagań daje także możliwość ciągłego rozwoju samochodów i łączenia z nimi innych nowinek technologicznych, zwiększających komfort podróżowania. Tak jak system stabilizacji toru jazdy korzysta z rozwiązań systemu ABS, tak samo z elektromechanicznym wspomaganiem możliwe jest łączenie takich technologii jak chociażby asystent parkowania. Wiele rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo (np. system informujący o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu - Lane Assist; system zapobiegający zderzeniom Pre-Safe), również powiązane są z działaniem takiego rodzaju wspomagania.

W praktyce działanie elektrycznego wspomagania wygląda następująco. Dokładna siła skrętu oraz kąt skrętu mierzone są przez specjalny sensor, który przekazuje informacje do elektronicznego sterownika. Dzięki niemu elektryczny silnik wspomagania dostaje precyzyjne wskazówki odnośnie właściwej siły wspomagania jaką ma dostarczyć dla kierowcy. Siła ta przekazywana jest za pomocą sprzęgła z przekładnią redukcyjną kierownicy i wału kierownicy na wolant.

Podczas obliczania właściwej siły wspomagania komputer poza szybkością obrotu kierownicy mierzy również prędkość samochodu. Tym samym można zaobserwować pewną zależność. Podczas szybszej jazdy siła wspomagania redukowana jest niemal do zera. Kierowca odczuwa wówczas większe opory na kierownicy podczas skrętu. Podczas prędkości parkingowych jest z goła odmiennie. Wspomaganie jest maksymalnie wzmacniane były ułatwić kierowcy manewrowanie w miejscu, nie nadwyrężając przy tym jego bicepsów.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2010-01-05, 22:36   iTunes i HD Radio w Fordach



iTunes i HD Radio w Fordach

W obecnym roku modelowym Ford wprowadza za oceanem całkowicie nowe funkcjonalności do systemów multimedialnych montowanych w samochodach. Kierowcy będą mogli słuchać radia o wysokiej jakości oraz ściągać muzykę za pomocą iTunes.




Ford stara się wprowadzać najnowocześniejsze rozwiązania do swoich samochodów. Już teraz użytkownicy systemu multimedialnego SYNC będą mogli słuchać muzyki w radiu o bardzo wysokiej jakości. W momencie kiedy spodoba się utwór, za pomocą jednego kliknięcia będzie można zakupić go w sklepie muzycznym iTunes Store. W czasie transmisji radiowej na kolorowym wyświetlaczu będzie ukazywać się pełna informacja na temat utworu oraz płyty z której pochodzi.

Użytkownik systemu będzie mógł oznaczyć interesujące go utwory tzw. tagiem. Maksymalnie będzie można zaznaczyć sto utworów. Po podłączeniu iPoda do urządzenia SYNC, piosenki zostaną automatycznie ściągnięte i wgrane.

Dzięki nowej technologii o nazwie HD Radio, możliwe będzie słuchanie stacji radiowych z muzyką o jakości płyty CD. Nowoczesna technologia umożliwia nie tylko przesyłanie dźwięku, ale także materiałów audiowizualnych o bardzo dobrej jakości. Ford liczy na to, że w Stanach Zjednoczonych około 2 tysiące stacji radiowych zaangażuje się w nową technologię.
 
 
     
harry7 
Mieszkaniec


Imię: Tomasz
Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 1
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-11, 22:25   FOCUS ECONETIC

Kolejna nowością jest FORD FOCUS ECOnetic. To ciekawe rozwiązanie Forda...
więcej informacji pod adresem: http://www.motokariera.pl...us-econetic/54/
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-11-03, 20:39   

Światła diodowe - przyszłość w motoryzacji

Światła diodowe (LED – Light Emitting Diode) znane są od wielu lat, ale w motoryzacji używane są od niedawna. Zainteresowano się nimi głównie dlatego, że są bardzo wydajne energetycznie.

Diody emitujące światło znamy przede wszystkim jako różnego rodzaju świetlne kontrolki w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Ich moc świetlna jest niewielka, ale przecież nie o to chodzi. Świecą wyraźnym światłem o dokładnie określonym kolorze (nie monochromatycznym, ale zbliżonym do takiego), a kolory te mogą być bardzo różne. Prąd potrzebny do ich zasilania jest wręcz mikroskopijny i jest to prąd stały o niewielkim napięciu. Regulując to napięcie bez żadnych efektów ujemnych można zmieniać intensywność świecenia diody, można ją też nieustannie włączać i wyłączać bez wpływu na jej trwałość.

Wiemy więc już do czego diody mogą najlepiej służyć w motoryzacji – są to wszelkiego rodzaju światła sygnałowe (samochodowe lampy stop, kierunkowskazów, pozycyjne), w których jeżeli potrzeba większej mocy świetlnej, to z wielu małych diod tworzy się matrycę o większej powierzchni. Cena takiej lampy trochę wzrośnie, ale zalety przeważają nad wadami – nie jest potrzebny tzw. odbłyśnik o dużej objętości (ułatwienie dla konstruktorów i stylistów), w niektórych zastosowaniach (np. światła stop) istotny jest krótki czas włączania diod liczony w milisekundach, trwałość diodowych źródeł światła liczy się w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy godzin, a więc jest porównywalna z trwałością samochodu.

Diody są także względnie trwałe mechanicznie i odporne na drgania, ale przede wszystkim zużywają bardzo mało energii. Ich sprawność przetwarzania mocy elektrycznej na świetlną wynosi ok. 94% (75-100 lumenów na Wat) co sprawia, że diodowy odpowiednik zwykłej dwudziestowatowej żarówki kierunkowskazów może zużywać ok. 1 – 1,5 W mocy elektrycznej.

Jednak stworzenie diodowego reflektora o dużej mocy świetlnej to zupełnie inna sprawa. Pierwszym problemem jest kolor światła emitowanego przez diodę. W zależności od zastosowanych półprzewodników można uzyskać różne kolory, co jest bardzo korzystne, natomiast z białym kolorem jest już trudniej. Stosuje się tu dwa sposoby. Można zsumować światło trzech diod w trzech podstawowych kolorach, ale jest to nieużyteczne w reflektorach. Można też posłużyć się diodą niebieską, względnie ultrafioletową, z warstwą fosforu pochłaniającego fale niebieskie i emitującego fale o długości bliskiej długości fal światła słonecznego (w obszarze ok. 480 – 580 Nm).

Technologia produkcji diod o coraz większej mocy (strumieniu światła) i świecących światłem białym stopniowo się rozwija, ale ciągle jest na etapie eksperymentalnym.

Drugi problem sprowadza się do odprowadzania ciepła. Duża sprawność energetyczna diod powoduje, że emitują one stosunkowo mało ciepła, ale nie są jednak całkowicie wolne od tego zjawiska. Problem pojawia się przy diodach o stosunkowo dużej mocy elektrycznej - producenci podają, że obecnie można już produkować pojedyncze diody świecące białym światłem o mocy elektrycznej do 5 W. Niestety, podwyższona temperatura szkodzi świecącym diodom półprzewodnikowym, więc w przypadku stosowania diod o dużej mocy lub matryc takich diod, potrzebne jest skuteczne odprowadzenie ciepła i wydajne chłodzenie.

Mimo problemów, konstruktorzy dążą do stworzenia praktycznie użytecznych diodowych samochodowych reflektorów głównych. Już dziś można kupić stosunkowo tanie światła diodowe do jazdy dziennej. Zespół kilku białych diod bez trudu zastępuje odpowiednią żarówkę halogenową lub zwykłą, zużywając ok. dziesięciokrotnie mniej energii, co jest dość istotne w przypadku świateł, które muszą być nieustannie włączone. Gdyby samochód miał także diodowe świtała pozycyjne, oszczędność byłaby już wymierna.

Reflektory główne to jednak inna sprawa, tutaj potrzebna jest naprawdę duża moc świetlna, a światło musi być odpowiednio ukierunkowane. Pojawia się jednak kolejna zaleta rozwiązania diodowego. Reflektor złożony z wielu diod można skonstruować tak, że całkowicie bez elementów ruchomych będzie on adaptował swoje światło do aktualnych warunków. Na przykład badawczy w gruncie rzeczy reflektor diodowy oferowany w Audi R8 złożony jest z dziesięciu diod, które tworzą cztery moduły: dla światła asymetrycznego, symetrycznego, podstawowego „długiego” strumienia światła i dla oświetlenia bocznego. Prowadzone są już badania nad światłami diodowymi, które będą się w czasie jazdy samoczynnie adaptować np. w ten sposób, że wiązka światła będzie trafiała wszędzie, tylko nie w okolice głowy kierowcy samochodu jadącego z przeciwka.

Jak więc widać oświetlenie diodowe w motoryzacji to przyszłość, a dla wszelkich świateł sygnałowych, już teraźniejszość.
_________________
Zapraszam :)
 
 
     
radziu 
Mieszkaniec


Imię: j.w.
Wiek: 32
Dołączył: 11 Maj 2006
Posty: 116
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-11-04, 22:42   

Bartek napisał/a:
Duża sprawność energetyczna diod powoduje, że emitują one stosunkowo mało ciepła,

Otóż to. Gdzieś czytałem iż w Stanach diodowe sygnalizatory świetlne, po przejściu burzy śnieżnej były tak zasypane śniegiem, iż nie było widać wyświetlanego sygnału... Dochodziło do wypadków wiec zastanawiano sie czy z pomysłu oświetlenia LED sie nie wycofać -- ot, ciekawostka w temacie LED i sygnalizacji - podobnie zresztą problem może wygladać w przypadku oświetlenia samochodów...
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
| Wsparcie techniczne: e-matteo.pl

Nasz email


Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10