Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa Strona Główna Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Historie firm samochodowych.
Autor Wiadomość
maniek 
Mieszkaniec



Imię: Daniel
Wiek: 32
Dołączył: 22 Lut 2007
Posty: 155
Skąd: CHORZÓW
Wysłany: 2007-04-19, 06:08   

:) dzieki bardzo to ja dozuce foty jeszcze sokd ktore wyszly http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Auto
_________________
autko rolnicze :D
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-07-26, 04:19   Volvo




Założycielami tej znanej szwedzkiej firmy byli finansista Assar Gabrielsson oraz konstruktor Gustaf Larson. Korzystając z pomocy firmy łożyskowej SKF, pierwszy samochód o nazwie Volvo (po łacinie - toczę się), wykonano 14 kwietnia 1927 roku. W jeszcze w tym roku wykonano 297 sztuk pojazdów OV4 bardziej znanych także pod nazwą Jalcob. Rok później uruchomiono produkcję samochodów ciężarowych. Kolejne modele samochodów były coraz większe, zaczęto stosować również silniki 6-cylindrowe. Od początku dbano o wysoką jakość produkcji, co przyciągało klientów.

W 1935 roku rozpoczęto produkcję modelu PV 36 z całkowicie stalowym nadwoziem o opływowych kształtach wzorowanych na pojazdach amerykańskich.

Pierwszym powojennym produktem był model PV 444, który trafił na rynek w 1947 roku. Miał samonośne nadwozie i silnik o pojemności skokowej 1,4 dm3. W 1956 roku rozpoczęto produkcję samochodów serii 120 z nowoczesnymi nadwoziami trzybryłowymi. Opracowany na jego bazie sportowy model P 1800 (z 1960 r.) stał się znany dzięki serialowi telewizyjnemu pt. "Święty". Samochody Volvo zdobyły uznanie na rynku amerykańskim. Uwagę konstruktorów skupiono na zapewnieniu możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa jazdy. Już w latach 60-tych zaczęto montować trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Kolejną generację samochodów Volvo otwiera w 1966 roku model 144. Wspólnie ze specjalistami z firm Peugeot i Renault opracowano konstrukcję silnika V6 przeznaczonego do największych modeli.

W latach 1973-75 Volvo przejęło akcje holenderskiej firmy Daf i rozpoczęto w tym kraju produkcję mniejszych modeli, korzystając z wcześniejszych doświadczeń tej firmy. Stosowano w nich silniki dostarczane przez Renault oraz bezstopniowe przekładnie cierne.

W 1991 roku nawiązano współpracę z Mitsubishi. Obie firmy utworzyły w Holandii spółkę NedCar, w której uruchomiono produkcję pojazdów Carisma i S/V 40 (1995).

Przez wiele lat kolejne modele samochodów Volvo wyróżniały się tradycyjną formą nadwozi o tzw. ponadczasowej sylwetce. Dopiero w ostatnich latach zarząd firmy zdecydował się odejść od tej tradycji i najnowsze modele serii 40, 70 i 80 otrzymały bardziej atrakcyjne kształty nadwozi.

W 1999 roku zakłady Volvo produkujące samochody osobowe zostały wykupione przez koncern Forda i włączone do grupy Premier Automotive Group.

1927: 14 kwietnia fabrykę Hisingen w Goeteborgu opuszcza model OV4. Powszechnie nazywano go Jakob. Ten kabriolet, wzorowany na amerykańskich autach, miał 4-cylindrowy silnik o pojemności 1944 cm i mocy 28 KM oraz niezależne zawieszenie. Kosztował 4800 koron. Założyciele wytwórni, ekonomista i biznesmen Assar Gabrielsson (prezydent Volvo do 1956 r.) oraz inżynier i projektant Gustaf Larsson, postawili na jakość i wysoki poziom techniczny aut. W ten sposób narodził się szwedzki przemysł motoryzacyjny. Wkrótce (1928r.) pojawił się model PV4, czyli Jakob z nadwoziem zamkniętym. Kosztował o 1000 koron więcej od kabrioletu

1929: Volvo "wypuszcza" PV651 - swój pierwszy samochód z chłodzonym wodą 6-cylindrowym silnikiem. Auto posiadało hydrauliczne hamulce i synchronizowaną skrzynię biegów. Rozpoczyna się montaż ciężarówek i autobusów. Pojazdy te dominują w produkcji w pierwszym dziesięcioleciu firmy.

1935: Carioca (PV36) - pierwszy samochód Volvo o opływowej linii nadwozia, mieszczący sześć osób (trzy z przodu i trzy z tyłu) - to kolejny przykład innowacyjności aut szwedzkiej wytwórni.

1937: Z taśm produkcyjnych goeteborskiej fabryki zjeżdża 25-tysięczne volvo. Jubileuszowym samochodem jest PV52.

1949: Po raz pierwszy w produkcji zaczynają dominować auta osobowe. Firma zatrudnia już 6 tys. pracowników.

1953: Premiera superluksusowego, reprezentacyjnego auta PV831. Samochód posiada m.in. welurową tapicerkę, dywaniki na podłodze, zapalniczki, zegar i radio.

1955: Próby sportowego auta P1900, zaopatrzonego w silnik o mocy 70 KM z dwoma gaźnikami. Pojazd nie wzbudził jednak większego zainteresowania.

1956: Prawdziwa rewelacja tamtych lat, czyli czterodrzwiowe Volvo 120 Amazon. Ma nowoczesną sylwetkę (wzmocnione nadwozie jest odporne na korozję) - z niespotykanym dotąd wlotem powietrza do chłodnicy.

1958: Model PV544 z dużymi szybami (przednią i tylną) zastępuje model PV444.

1959: Modele PV544 oraz Amazon wyposażone zostają w pionierskie wówczas rozwiązanie: trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (z przodu).

1964: Otwarcie nowego zakładu Volvo - Torslanda pod Goeteborgiem. Roczna produkcja samochodów wzrasta do 200 tysięcy egzemplarzy.

1966: Pojawia się nowy model volvo sygnowany symbolem 144, należący do najbardziej zaawansowanych wówczas technicznie aut na świecie - szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa. Jego nadwozie posiada tzw. strefy kontrolowanego zgniotu. Volvo 144 wyposażono w hamulce tarczowe we wszystkich kołach, pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach i urządzenie kontrolujące emisję spalin. Seria 140 zapoczątkowała system oznaczania aut Volvo. Pierwsza cyfra oznaczała liczbę cylindrów silnika, a trzecia liczbę drzwi auta. Litera "S" w Volvo 144S oznaczała mocniejszy silnik (z dwoma gaźnikami).




1968: Premiera luksusowego modelu Volvo 164. Auto ma m.in. skórzaną tapicerkę i wspomaganie układu kierowniczego.

1971: W Volvo 164E zainstalowany zostaje system elektronicznego wtrysku paliwa.

1972: Powstaje Volvo Technical Center, w którym przeprowadzane są eksperymenty i testy nowych pojazdów. Zaprezentowany zostaje VESC, czyli Volvo Experimental Safety Car. Było to prawdziwe "laboratorium na kołach": zastosowano w nim m.in. system zapobiegający blokowaniu się kół podczas poślizgu (ABS), poduszki powietrzne, teleskopowe zderzaki.

1973: 1 stycznia zaczyna się "holenderska" część historii Volvo, kiedy to Volvo przejmuje 33% akcji wydziału samochodów osobowych DAF-a.

1974: Na rynku pojawia się nowa generacja aut volvo: modele 240 i 260. Volvo 260 napędza 6-cylindrowy silnik stworzony wspólnie z francuskimi firmami Renault i Peugeot. Nowe modele ustalają pozycję Volvo na rynku motoryzacyjnym jako producenta najbezpieczniejszych aut na świecie.




1975: Udział w wydziale samochodów DAF-a zwiększono do 75% (powstało VOLVO CAR B.V.) i rozpoczęto w Holandii produkować małe modele Volvo (serię 300 a później serię 400).

1976: USA staje się największym rynkiem zbytu dla volvo. Holenderska wytwórnia "wypuszcza" model 343.




1980: Volvo Car Corporation wyposaża swój pierwszy samochód w silnik z turbodoładowaniem. Silnik Volvo 240 Turbo osiąga moc 155 KM.

1982: Premiera Volvo 760: auta stylowego, reprezentacyjnego i bezpiecznego, a w 1988 r. "holenderskiego" Volvo 440. Oba daleko wyprzedzają ówczesne normy w zakresie bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów.




1991: Volvo 850GLT - z taśm zjeżdża "dynamiczny samochód z czterema światowymi nowościami". Te nowości to: poprzecznie umocowany 5-cylindrowy silnik, unikalny system zawieszenia tylnego Delta-link, SIPS - system zabezpieczający przed skutkami zderzeń bocznych i pasy bezpieczeństwa z mechanizmem samoregulacji. Również modele 940 i 960 mają opinię najbezpieczniejszych na świecie.

1996: Volvo wprowadza nową generację samochodów, zmieniając przy tym ich oznaczenia. Są to modele S40 (S - sedan) i V40 (V - wagon,kombi), a także przepiękne C70 (C - coupe lub kabriolet).

1998: Różniące się stylistycznie od modeli S, V i C - Volvo S80, następca Volvo 850, wzbudza sensację. Zyskuje opinię najbezpieczniejszego i najbardziej komfortowego auta na świecie.

1999: Ford przejmuje od Volvo jego dział produkujący samochody osobowe.

Największymi walorami samochodów Volvo zawsze były: solidność wykonania, niezawodność, wygoda i bezpieczeństwo.

Najdłużej produkowane serie to:
- PV 444 / PV 445 / PV 544 / P210 (1944-69),
- Amazon / P120 / P130 / P220 (1956-1970),
- 140 / 160 / 240 / 260 (1966-93)
- 740 / 760 / 940 / 960 (1982-96).

W 1996 roku samochody Volvo były produkowane lub montowane w 9 państwach, a ciężarowe w około 25. Volvo wyprodukowało wtedy łącznie 443 947 samochodów.



Volvo S40 2007r.




Volvo FH12




Volvo 9700


źródło: klubvolvo.org.pl/marki-samochodow.fao.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-11-14, 18:33   

Od zegarmistrza po samochód elektryczny - historia marki Chevrolet



Jedna z ikon amerykańskiej motoryzacji, marka Chevrolet, obchodzi w tym roku swój okrągły jubileusz. Z tej okazji przez najbliższy tydzien przypomnimy historię producenta samochodów, przedstawimy relacje z jazd najbardziej wyróżniającymi się obecnie modelami tej marki, a na koniec mamy dla Was specjalny konkurs!

Nazwa Chevrolet wzięła się od nazwiska Louisa Chevroleta. Był to syn szwajcarskiego zegarmistrza, który przyszedł na świat w szwajcarskim mieście La Chaux-de-Fonds, w kantonie Neuchatel. Opisując w wielkim skrócie życiorys twórcy można było stwierdzić, iż był to człowiek wszechstronnie utalentowany. Był nie tylko mechanikiem oraz konstruktorem, ale także kierowcą rajdowym.

Louis swoją przygodę ze światem czterech kółek zaczął najpierw od konstruowania dwukołowych… rowerów. Jego talent inżynieryjny zafascynował słynnego magnata nieruchomości Vanderbilta, który przypadkiem odwiedził mały zakład Chevroleta w Szwajcarii. Namówił go do odwiedzenia Stanów Zjednoczonych oferując jednocześnie pomoc w rozwoju kariery kierowcy rajdowego, kolejnej życiowej pasji Louisa.

W 1911 roku, kilka lat po emigracji za wielki ocean, Louis Chevrolet wraz z Williamem C. Durantem dał podwaliny jednej z największych marek motoryzacyjnych na świecie. Rok 1911, a dokładniej 3 listopada można datować jako początek działalności Chevrolet Motor Car Company. Firma została założona w późniejszej motoryzacyjnej kolebce Ameryki czyli Detroit.

Pierwszym samochodem wyprodukowanym przez markę Chevrolet był model Classic Six. Jego cena wynosiła w tamtych czasach 2.150 dolarów. Trzy lata po rozpoczęciu działalności firma zaczęła powszechnie zaznaczać swą działalność przy pomocy charakterystycznego krzyża z wpisaną nazwą marki. Wybór logo nie był przypadkowy. Nawiązywał on bowiem do flagi Szwajcarii.

W 1914 roku do produkcji wszedł Model H, który tak naprawdę był kołem zamachowym motoryzacyjnej kariery marki Chevrolet. Samochód został wyposażony w bardzo wydajny jak na owe czasy czterocylindrowy silnik, który okazał się bardzo solidną konstrukcją. Ta jednostka napędzała samochody Chevroleta przez następne 14 lat.

Rok później, czyli w 1914 roku Chevrolet postanowił konkurować z firmą Henryego Forda. Model 490, był konkurencją dla Forda T. Co ciekawe tańszą o… 5 dolarów. Jego nazwa symbolizowała bowiem cenę. W międzyczasie wizja twórców marki trochę się rozeszła i Durant sprzedał swe udziały w Chevrolecie, aby w 1917 roku wchłonąć go do konglomeratu, który przejął czyli General Motors.

Na kilka lat przed I Wojną Światową Chevrolet zapewnił sobie na amerykańskim rynku status lidera. Pozostał nim przez kolejne 40 lat. Ważnym etapem rozwoju firmy był rok 1918, kiedy to ukazała się na rynku pierwsza lekka ciężarówka firmy Chevrolet. Firma postanowiła dać klientom możliwość ingerencji w ostateczny wygląd dostawczych egzemplarzy, skupiając się jedynie na dostarczaniu na linie montażowe podwozi z silnikami i kabin. Nabywcy z kolei mogli przystosować przestrzeń załadunkową do własnych potrzeb poprzez wybór różnych form zabudowy.

Ekspansja koncernu General Motors w Europie doprowadziło w dwudziestoleciu międzywojennym do powstania pierwszego oddziału marki Chevrolet na Starym Kontynencie. Miało to miejsce w 1923 r. w Kopenhadze. Kolejnymi krajami w Europie do których zawitała marka to kraje skandynawskie, bałtyckie, Niemcy, Austria, Rosja, Węgry, Czechosłowacja, a także Polska. W 1928 r. w Warszawie została uruchomiona pierwsza montownia samochodów GM. Jej uroczyste otwarcie miało miejsce 10 września 1928 i data ta może zostać oficjalnie uznana za początek działalności koncernu GMC w Polsce. Wraz z montownią pojawiły się też pierwsze samochody osobowe. Okres zimnej wojny spowodował wycofanie się Chevroleta z Polski.

W 1929 roku pod maską Chevroleta pojawił się po raz pierwszy sześciocylindrowy silnik w układzie widlastym. Liczba cylindrów reklamowana była jako „sześć za cenę czterech”. Pięć lat później przednie niezależne zawieszenie pojawiło się w samochodach Chevroleta po raz pierwszy.

Protoplastą samochodów sportowo-rekreacyjnych, czyli SUV można z pewnością nazwać model Suburban, który pojawił się w 1935 roku. Oferował on trzy rzędy siedzeń oraz dużą przestrzeń ładunkową, przy zachowaniu właściwości jezdnych auta osobowego. Jako ciekawostkę można podać fakt, że auto o tej nazwie produkowane jest nadal. Daje to 76 lat historii tego modelu. Jest to z pewnością najdłużej produkowany model w historii motoryzacji.

W czasie Drugiej Wojny Światowej Chevrolet zaprzestał produkcji samochodów cywilnych przestawiając produkcję na samochody militarne.

W 1953 roku nastąpił spory przełom w historii marki. W tym czasie Chevrolet skonstruował swój największy hit, model Corvette. Pierwsza generacja tego modelu, oznaczona symbolem C1 pojawiła się na rynku w 1953 r., która została oparta na nadwoziu roadstera, bowiem pojazd dysponował tylko dwoma miejscami. Do napędu tego modelu posłużyła rzędowa jednostka R6 o pojemności 3860 ccm i mocy 150 KM. Corvette było ucieleśnieniem charakteru marki, od lat przecież funkcjonującej z sukcesami w sportach motorowych ale także marzeń jej założycieli. Zaledwie trzy lata po debiucie wersji C1, pojawiła się delikatnie przestylizowana seria, która jako jeden z pierwszych pojazdów na świecie posiadała twardy dach, tzw. „hard top”. Pod maskę samochodu zawędrowały także pierwsze, równie legendarne jak sam model, bulgoczące silniki V8. Te pod maską Corvette dysponowały mocą 265 KM.

Najwięcej splendoru w okresie zimnej wojny dała amerykańskiej marce druga generacja samochodu, która zadebiutowała 10 lat później. Corvette Sting Ray, bo tak brzmiała pełna nazwa pojazdu, była nie tylko szybka, ale także prestiżowa. Do napędu posłużył silnik 327 V8 o mocy 365 KM. W roku 1966 zastosowano silnik 427 z serii zwanej big-block, o mocach 425-435 KM.

Dla fanów amerykańskich muscle-car rok 1967 na pewno kojarzy się z jednym. Zadebiutował wtedy Chevrolet Camaro, który właśnie w tym roku przeżywa swoją reinkarnację.

W roku 1986 po raz pierwszy w modelu Corvette pojawia się system ABS, zapobiegający blokowaniu się kół. Cztery lata później Corvette ZR-1 bije rekord średniej prędkości podczas 24-godzinnego przejazdu. Już wtedy samochód ten osiąga status ikony.

Choć od kilku lat Corvette zostało przez koncern General Motors wydzielone bezpośrednio ze struktur Chevroleta, to nadal jest w świadomości klientów powiązanym modelem z tą amerykańską marką.
Historia zatoczyła koło po prawie osiemdziesięciu latach. Chevrolet jest ponowie montowany w Warszawie. W 2004 r. po wykupieniu przez amerykańską firmę upadającej, koreańskiej marki Daewoo, będącej w posiadaniu zakładów FSO na warszawskim Żeraniu wznowiono produkcję modeli Chevrolet – dawnych modeli Daewoo.

W 2008 roku Chevrolet odnosi spory sukces na rynku europejskim. Pada rekord w postaci 510.800 sprzedanych egzemplarzy. Dwa lata później firma odnotowuje w swoich kartach kolejny rekord w postaci udziału 2,53 procent w rynku.

Rok 2011, czyli w setną rocznicę powstania firmy na rynek trafia kolejny kamień milowy – Chevrolet Volt. Jak sugeruje nazwa jest to samochód elektryczny. Otwiera on drugą setkę lat działalności firmy na świecie…

źródło: mojeauto.pl
_________________
Zapraszam :)
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
| Wsparcie techniczne: e-matteo.pl

Nasz email


Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11