Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa Strona Główna Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Historie firm samochodowych.
Autor Wiadomość
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
  Wysłany: 2006-07-14, 20:01   Historie firm samochodowych.

Postanowiłem zrobić nowy dział :) Będę opisywał historie firm samochodowych. Mam nadzieje, że Wam się spodoba. Zapraszam do lektury :)

Znana włoska firma Lancia powstała w Turynie w 1906 roku. Jej założycielem był Vincenzo Lancia, mający już wówczas kilkuletnie doświadczenie w zakresie budowy samochodów oraz liczne sukcesy jako kierowca wyścigowy. W 1907 roku pojawił się pierwszy model tej firmy oznaczony symbolem 18-24 HP. Wkrótce jednak V. Lancia postanowił oznaczać swoje samochody literami alfabetu greckiego i model ten otrzymał nazwę Alfa.

Kolejne modele Lancii szybko znalazły uznanie na rynku. Firma była znana z wprowadzania nowatorskich rozwiązań. Model Theta z 1913 roku był jako pierwszy w Europie wyposażony w oświetlenie elektryczne. Znaczącym w historii motoryzacji był model Lambda z 1922 roku, w którym zastosowano przestrzenną ramę nośną wykonaną z blachy stalowej, będącą pierwowzorem nadwozia samonośnego. Pojazd miał także niezależne zawieszenie przednich kół. W zakresie silników firma Lancia specjalizowała się w widlastym układzie cylindrów.

Od 1930 roku zrezygnowano ze stosowania oznaczeń kolejnych modeli greckimi literami. W 1932 roku do produkcji trafił pierwszy małolitrażowy model o nazwie Augusta.

Pierwszym powojennym modelem była Aurelia, której produkcję rozpoczęto w 1950 roku.

Firma stała się bardziej znana dzięki licznym sukcesom sportowym zwłaszcza w rajdach samochodowych. Takie modele jak Fulvia Coupe, Stratos czy Delta zaliczały się zawsze do czołówki.

W 1969 roku zakłady Lancia przeszły pod kontrolę koncernu FIAT. Pierwszy model opracowany przy współudziale Fiata otrzymał tradycyjną nazwę Beta (1972). Luksusowy model Thema (1984 r.) powstał na zunifikowanej płycie podłogowej wspólnej dla Fiata Cromy, Alfy Romeo 164 i Saaba 9000.

Aktualnie firma Lancia oferuje szeroką gamę samochodów należących do kategorii handlowych B, C, D i E oraz wielofunkcyjne modele Zeta a następnie Phedra.



Jeden z moich ulubionych modeli Lanci :) Lancia Delta Integrale.


źródło
  
 
 
     
Lena 
Administrator Forum



Imię: Lena
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 8983
Skąd: Chorzów Stary
Wysłany: 2006-07-15, 10:15   

Fajny pomysł Bartek! :brawo:
Poproszę o historię Citroena,bo są w niej polskie wątki.... :)
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2006-07-15, 12:31   

Dziękuje :) Dzisiaj wieczorem dam historię Citroena :)
_________________
Zapraszam :)
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2006-07-15, 21:55   Citroen

Specjalnie dla Lenki :) Troche tego dużo, ale historia Citroena jest bardzo ciekawa :)

Historia ta rozpoczyna się 5.02.1878 roku. Tego dnia urodził się Andre Citroën, co ciekawe pochodzenia polsko-holenderskiego. Mając dwadzieścia lat skończył Politechnikę w Paryżu. Przebywając w Warszawie w roku 1900 młody Citroën podpatrzył w kuźni wiejskiego kowala koła zębate o daszkowym uzębieniu i kupił od niego patent na ich produkcję.

Ciekawy jest również fakt że koła Citroëna wykorzystano w transatlantyku Titanic. Andre wrócił do Paryża i rozpoczął produkcję kół zębatych. Kiedy 14 lat później wybucha I wojna światowa, Francja potrzebuje ogromnej ilości amunicji. Citroën otwiera na Quai de Javel wielką fabrykę która zostaje wyposażona w nowoczesne amerykańskie urządzenia. Dzienna produkcja to ponad 35 tysięcy pocisków, podczas gdy cała produkcja pozostałych fabryk zbrojeniowych to zaledwie 20 tysięcy.

Produkował też Citroën czołgi - jeden z nich - model Citroën P103 na jednej z fotografii. Co ciekawe czołg ten miał zawieszenie na trzech niezależnych wózkach amortyzowanych hydraulicznie. Uzbrojenie stanowił jeden karabin maszynowy Hotchkiss Model 1914 kalibru 8mm. W trakcie wojny Andre Citroën zleca skonstruowanie prototypów dwóch aut: luksusowego dla bogatej klienteli i maksymalnie taniego który miałby być dostępny dla każdego. Ten moment staje się punktem zwrotnym w życiu Citroëna i całej, światowej motoryzacji. Z jego bowiem zakładów wyjdą rozwiązania techniczne które popchną produkcję aut ostro do przodu.



Produkcję samochodów Citroën rozpoczął w 1919 roku. Pierwszym samochodem. był model "Torpedo A -10CV" (tu jest mały problem - jedne źródła twierdzą że A -10CV a inne że A 8 CV), sprzedany za 7950 franków. Zakupił to autko Monsieur Testemolle. Wmontowany rozrusznik elektryczny nie był oferowany wówczas przez innych producentów nawet za pieniądze i ten samochód przejechał aż 300 tys. km bez awarii.

W roku 1932 roku pojawia się Rosalie z samonośnym nadwoziem, wyposażona w silnik z modelu A 8 CV. Model C4 zastąpiony został przez 10 CV, a C6 przez 15 CV. W 1934 r. ukazał się Citroen 7CV z przednim napędem który z silnikiem o zwiększonej pojemności skokowej z 1298 cm3 na 1911 cm3 nosił oznaczenie 11 CV. Posiadał niezależne zawieszenie wszystkich kół skonstruowane przez Ferdynanda Porsche.

Warto podkreślić, że produkowany po 18-miesięcznym okresie rozwoju od 1934 roku 11CV był pierwszą limuzyną z przednim napędem i że to była zasługa wyłącznie Citroëna (jego słynne powiedzenie: "Przecież taczkę łatwiej ciągnąć po schodach, niż pchać" - aluzja do parszywej jakości dróg w ówczesnej Francji). 11CV oferowano także w wersji cabrio. W ogóle warto wspomnieć, że CV znaczy tyle, co cheveaux, czyli konie mechaniczne. Zatem 11 CV miało moc 11 KM. Marka ta pobiła też rekord świata w najdłuższej produkcji: do 19.07.1957, czyli przez 23 lata, 4 miesiące i 15 dni wyprodukowano ich 760 tys. Citroën 11CV był pierwszym francuskim samochodem z napędem przednim produkowanym masowo.



Niestety w lipcu 1935 roku zmarł Andre Citroën. Dobił go kryzys własnej firmy oraz rak. Rok 1938 to Citroën 15-Six nazywany "Księciem Dróg". Modele 11 CV i 15-Six do połowy lat pięćdziesiątych były najczęściej kupowanymi autami w klasie aut 2-3 litrowych. zaś w Polsce 11CV był ulubionym samochodem "UB-eków", stopniowo jednak z innych względów niż jakość i zalety, zastępowała go w służbie UB Wołga.W 1954 roku model 15 CV H wyposażono w hydropneumatyczne zawieszenie tylnych kół.

W roku 1936 rozpoczęto konstruowanie najsłynniejszego i najbrzydszego (przez co najpiękniejszego) Citroëna wszechczasów - modelu 2CV. Założenia konstrukcyjne były następujące: 4 osoby, silnik, koła, jakś budka aby nie mokli i 50 kg bagażu. No i oczywiście moc miała wynosić tylko 2 KM, aby auto kwalifikowało się do wówczas najniższej klasy podatkowej.



W roku 1955 zaprezentowano model DS który wzbudził zachwyt publiczności. W pierwszym dniu prezentacji DS-a 19 roku zamówiono... 12.000 sztuk. Był to pierwszy na świecie seryjny samochód z hamulcami tarczowymi z przodu (szczegółowe dane znajdziecie w dziale Modele). W roku 1956 powstaje model ID, zaś w 1969 Citroen jako pierwszy francuski producent stosuje elektroniczny wtrysk paliwa.




W tym miejscu kończy się historia aut osobowych z pod znaku Citroëna. Rownolegle do niej trwała produkcja aut ciężarowych, dostawczych, autobusów. Na tym polu Citroën również święcił triumfy. W roku 1928 rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych. Pierwszy był model B15. Przed jego pojawieniem sie na rynku ludzie chętnie przerabiali w warunkach domowych Citroëny na wozy dostawcze. Umożliwiała to solidna konstrukcja samochodów tej marki. Już w 1931 w ofercie firmy były ciężarówki od małych wozów dostawczych po 5,5 tonowe. Jako jednostki napędowe uzyto silników benzynowych cztero, lub sześciocylindrowych. Silniki diesla zaczęto stosowac w nich w roku 1937.


Poza fabryką w Paryżu. powstałą jeszcze w 1913 r., we Francji jest jeszcze kilkanaście innych produkujących na potrzeby Citroëna, zaś sporo fabryk wyrabiających samochody Citroën znajduje się poza granicami Francji. Wozy tej firmy mają potwierdzoną w licznych próbach i rajdach opinię trwałych i niezawodnych. W 1933 r, poddany próbie niezawodności samochód 8CV, zwany "La Petite Rosalie", czyli "Mała Rozalka" na torze Monthlery przejechał 300 tys. km bez zatrzymywania silnika. Zjeżdżał na parking tylko celem uzupełnienia paliwa, wymiany oleju i zmiany kierowcy. Przeciętna szybkość 93 km/h jaką uzyskała "Rozalka" na tak długiej trasie, stanowiła nie pobity rekord przez 20 lat.

Samochody spod znaku "choineczki" odnosiły sukcesy w Rajdzie Monte Carlo, Rajdach Safari. Nieszczęśłiwy wypadek blisko mety pozbawił je zwycięstwa w rajdzie Londyn - Sydney. Niesamowitym sukcesem Citroëna było zwycięstwo w trudnym Rajdzie Maroka w kwietniu 1969 r. Na 78 wozów biorących udział w tej imprezie tylko 7 dojechało do mety w tym aż 5 wozów marki Citroën DS 21. Wielokrotnie rajdowe modele ZX brały udział i odnosiły zwycięstwa w rajdach Paryż - Dakkar

Firma Citroën, chociaż nie należy do najstarszych wytwórni światowych, w historii automobilizmu zajmuje szczególne miejsce. Nowoczesność i niejednokrotne wyprzedzanie swoich czasów spowodowały przyspieszenie rozwoju motoryzacji na całym świecie. Wiele patentów należy do tej właśnie firmy. Chociażby zawieszenie hydropneumatyczne - konstrukcja prosta i niespotykana w żadnej innej marce. Nawet Mercedes musiał opracować swoje autorskie rozwiązanie, ponieważ nie sprzedano mu patentu. Citroën, jako pierwszy w Europie, wzorem Forda, zaczął produkować samochody nowoczesnymi metodami. Od 1919 r. wytwarzał swe wozy seryjnie na taśmie montażowej, a od 1925 r. zastosował nowoczesną technologię tłoczenia nadwozia na prasach. Pionierska działalność firmy nie ogranicza się tylko do metod wytwarzania pojazdów. ale dotyczy również konstrukcji pojazdów. Samochody Citroëna swoją konstrukcją odbiegają od konwencjonalnych rozwiązań. Jako pierwsze miały one samonośne nadwozie, sprzężone stronami zawieszenie kół sprężynowe 2CV i hydropneumatyczne (DS) oraz jako jedne z pierwszych (po DKW) przedni napęd.

źródło
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2006-07-15, 21:57   Polski rozdział w historii marki Citroen

Andre Citroën przebywał w Warszawie w 1928 r. Jego wizyta miała czysto materialny charakter. Przybył na oficjalne zaproszenie, by omówić z przedstawicielami rządu projekt organizacji polskiej fabryki samochodów. Wizyta przebiegała w atmosferze pracy, zaś najważniejszym uroczystym akcentem była wielka akademia w salach Filharmonii Narodowej z udziałem prezydenta RP Ignacego Mościckiego, członków rządu i korpusu dyplomatycznego. Wyświetlono wówczas pełnometrażowy film o przebiegu rajdu na półgąsiennicowych samochodach Citroën - Kegresse po bezdrożach Afryki. W rezultacie rozmów Citroën zdecydował się na założenie w Warszawie montowni samochodów, a "wtajemniczeni" twierdzili, nie bez pewnej racji, że może to być początek przyszłej, wielkoseryjnej krajowej produkcji.

Warszawska montownia, najmniejsza ze wszystkich jego filii (7 tys. m2) rozpoczęła działalność w styczniu 1930 r., we własnych, nowoczesnych budynkach położonych przy ul. Górnośląskiej 2/4. W pomieszczeniach fabrycznych mieściły się również warsztaty i stacja obsługi. Przedsiębiorstwo występowło pod nazwą Polskie Towarzystwo Samochodów Citroën i oprócz montażu pojazdów prowadziło także import gotowych wyrobów francuskiego producenta. Skład fabryczny i sklep firmowy znajdowały się we własnym lokalu u zbiegu ulic Trębackiej i Wierzbowej. Montowano samochody osobowe typów C4 i C6 z silnikami 4 i 6-cylindrowymi oraz nadwoziami zamkniętymi typu „kareta”. Montaż nadwozia z importowanych części i jego zabudowa na sprowadzanym prawie w całości podwoziu odbywał się w sposób nowoczesny, zgodny z zasadami panującymi w macierzystej wytwórni. W pewnym stopniu wykorzystywano także materiały krajowe, szczególnie tapicerskie (skóra, plusz, płótno, gwoździe, nity, klej) szyby oraz – przypuszczalnie - koła tarczowe i resory piórowe. W okresie dwuletniej prosperity zdołano zmontować (i importować w całości) ok. 1000 - 2400 samochodów, lecz już w 1932 roku, a więc po podpisaniu przez Polskę porozumienia licencyjnego z włoskim FIAT-em, warszawska filia Citroëna ograniczyła swoją działalność, a w 3 lata później została zlikwidowana. Interesy firmy na polskim rynku przejęły wówczas fabryczne przedsiębiorstwa handlowe, znajdujące się w stolicy i niektórych większych miastach wojewódzkich.



źródło
 
 
     
Lena 
Administrator Forum



Imię: Lena
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 8983
Skąd: Chorzów Stary
Wysłany: 2006-07-16, 11:29   

:) Dzięki!
Dodam jeszcze:

André Citroën, pionier z wizjonerskimi pomysłami

Przeczuwając, że samochód stanie się jednym z najważniejszych zjawisk dwudziestego wieku pragnie być jednym z jego twórców...
André Citroën jest szalonym entuzjastą postępu dokonującego się na gruncie amerykańskim i chce, aby jego kraj również mógł korzystać z tych nowych zdobyczy myśli technicznej. Śledzi wszystkie nowości techniczne. Dobre pomysły nie mają dla niego ceny. Rozumie doskonale, że rola samochodu nie ogranicza się do środka transportu. Sprzedając samochód, należy też sprzedać usługę: assistance, przeglądy, naprawy, kredyty.. W tym celu tworzy:

* pierwszą spółkę kredytową dla firm przemysłowych
* pierwszą sieć koncesjonerów
* pierwszy katalog sprzedaży części zamiennych
* pierwsze stacje obsługi z roczną gwarancją i bezpłatnym przeglądem po dotarciu silnika
* pierwszą europejską spółkę kredytową dla klientów indywidualnych pod nazwą Sovac
* pierwszy system pomocy powypadkowej
* pierwsze tablice sygnalizacji drogowej, na których umieszcza logo w postaci dwóch zębów koła daszkowego ("double chevron").

Tworzy też pierwsze, lekkie samochody dostawcze oraz samochody dostawczo-osobowe.

Zawdzięczamy mu również powołanie do życia korporacji taksówkowej i linii autobusowej. Zakłada nawet własne towarzystwo ubezpieczeń samochodowych! Wszystkie te innowacyjne pomysły stały się trwałym elementem stylu życia całego społeczeństwa.

André Citroën, sam będąc ojcem czwórki potomstwa, uwielbia dzieci i z myślą o nich uruchamia pierwszą fabrykę miniaturowych samochodzików, a wkrótce potem wydaje katalog zabawek dla dzieci Citroën. :)

(...)

Dla reklamy marki należy wykorzystać wszystkie nadarzające się możliwości... Umieszcza swoje nazwisko w postaci iluminacji świetlnej na wieży Eiffla i potrafi zaskoczyć wszystkich swoim geniuszem reklamowym i spektakularnymi akcjami. André Citroën, noszący przydomek francuskiego Forda nadany mu przez amerykańskich dziennikarzy, cieszy się światową sławą.

(...)

Lecz André Citroën ma nie tylko talent do reklamy, lecz jest również zapalonym poszukiwaczem przygód.

Pozostając wierny swoim dziecięcym marzeniom inspirowanym lekturą książek Juliusza Verne, wysyła swoje samochody z napędem gąsienicowym na podbój Sahary, Afryki i Azji. Cały świat śledzi z uwagą sprawozdania z wypraw na inne kontynenty.

(...)

André Citroën jest przekonany, że postępowi przemysłowemu powinny towarzyszyć zdobycze społeczne. W fabryce Javel tworzy dla swoich robotnic bardzo nowatorskie jak na owe czasy urządzenia sanitarne i socjalne: żłobek, salę dla niemowląt z możliwością porady pediatrycznej oraz pomieszczenie do karmienia. Ciężarne pracownice otrzymują dodatek miesięczny, zapomogę w momencie urodzenia dziecka oraz miesiąc płatnego urlopu macierzyńskiego z możliwością pobytu w ośrodku w Chaville specjalnie przystosowanym dla młodych matek. Na terenie fabryki są zorganizowane pomieszczenia rekreacyjne, sala zabaw, sala gimnastyczna, pracownia krawiecka, sklep spółdzielczy, stołówka itd. Punkt pomocy medycznej zasługuje na miano szpitala , w którym zabiegi lecznicze są bezpłatne.

Po raz pierwszy w Europie André Citroën organizuje stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych. Jako pierwszy wprowadza "trzynastkę" dla pracowników.

(...)

więcej tutaj

Fascynujący czowiek i jego biografia. :)
 
     
igiełka 
Mieszkaniec



Wiek: 24
Dołączył: 27 Sty 2006
Posty: 9
Skąd: Chorzów
  Wysłany: 2007-01-13, 22:43   

bardzo bym prosił jak by mi ktoś przedstawil historję Forda... z góry dziękuję :ura1:
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-01-13, 23:17   

Historię Forda też dam jutro ;)
_________________
Zapraszam :)
 
 
     
Lena 
Administrator Forum



Imię: Lena
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 8983
Skąd: Chorzów Stary
Wysłany: 2007-01-13, 23:22   

Igiełka,ja Ci mogę opowiedzieć historię jednego śliwkowego forda! :lol2:
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-01-14, 10:41   

Ford Motor Company oficjalnie rozpoczęła działalność 16 lipca 1903 roku. Na początku była tylko niewielką firmą, działającą w zaadaptowanych pomieszczeniach dawnej wytwórni powozów w Detroit i zatrudniającą zaledwie 10 osób.

Ford T





Ford T Jak w przypadku wielu innych firm rozpoczynających działalność w tym okresie, początki Forda były bardzo skromne. Firma przechodziła okresy niepewności i przez pewien czas balansowała na krawędzi bankructwa. Jednak w miesiąc po założeniu dla Forda zaświtał nowy promyk nadziei, kiedy pierwszy wyprodukowany samochód zakupił dentysta z Chicago nazwiskiem Pfennig.

W ciągu następnych pięciu lat Henry Ford, najpierw jako główny konstruktor, a później jako prezes firmy, kierował pracami projektowymi i produkcją coraz to nowych samochodów. W latach 1903 - 1908 kolejne modele oznaczano pierwszymi 19 literami alfabetu. Spośród najwcześniejszych modeli największy sukces odniósł Model N: był to mały samochód, napędzany 4-cylindrowym silnikiem, który kosztował 500 dolarów. Natomiast porażką okazała się próba wprowadzenia na rynek dużego, luksusowego Modelu K, który kosztował wtedy 2500 dolarów.

Ford A




Po niepowodzeniach związanych z wprowadzeniem na rynek Modelu K, Henry Ford coraz bardziej skłaniał się ku koncepcji, zgodnie z którą przyszłością Ford Motor Company miały stać się samochody popularne. Doprowadziło to do coraz poważniejszego konfliktu między Fordem i największym udziałowcem firmy, którym był Alexander Malcomson, magnat węglowy z Detroit. Kiedy jednak Henry Ford zgromadził wystarczający kapitał, zwiększył swoje udziały w spółce do 58,5% i objął w 1906 roku funkcję prezesa, zastępując na tym stanowisku Johna S. Gray'a, bankiera z Detroit.

Dynamicznemu rozwojowi młodej firmy zagrażały nie tylko nieporozumienia między udziałowcami. O wiele większe niebezpieczeństwo groziło ze strony konstruktora, George Seldena, który wcześniej opatentował silnik spalinowy. Chcąc chronić swój patent na silnik, który miał "zmotoryzować drogi Ameryki", Selden stworzył potężny syndykat, który żądał haraczu praktycznie od każdego "powozu bez koni" wyprodukowanego w Ameryce. Selden wytoczył proces sądowy firmie Ford Motor Company.

Henry FordHenry Ford i jego współpracownicy nie mieli zbyt wielkiego wyboru: mogli albo od razu zamknąć fabrykę, albo podjąć walkę, wykorzystując wiedzę i doświadczenie kilkunastu prawników i adwokatów. Henry Ford postanowił walczyć.

Osiem lat później, w 1911 roku, po długim i niebywale skomplikowanym procesie sądowym Ford Motor Company wygrała proces, uwalniając tym samym Forda i cały przemysł samochodowy od zobowiązań, które nakładała na nich polityka Seldena.

Jednak jeszcze w trakcie trwania procesu ciągle jeszcze nieduża firma Forda stale pracowała nad nowymi modelami, nazywając je kolejnymi literami alfabetu. W 1908 roku powstał legendarny Model T. W 1927 roku, 19 lat później, po wyprodukowaniu ponad 15 mln egzemplarzy Modelu T, Ford Motor Co. stała się gigantycznym konglomeratem przemysłowym, obejmującym swoim zasięgiem cały niemal świat. Już w 1914 roku co drugi samochód wyprodukowany na świecie wyjechał z fabryk Forda. To właśnie Ford zapoczątkował motoryzacyjną rewolucję, która zmieniła oblicze współczesnego świata.

Z nadejściem1927 roku, nawet Model T musiał ustąpić miejsca nowocześniejszym konstrukcjom. Jego miejsce zajął nowy Model A. W okresie od 1927 do 1931 roku z taśmy produkcyjnej zakładów Forda zjechało ponad 4 mln egzemplarzy Modelu A, w wielu odmianach i z nadwoziem lakierowanym w rożnych kolorach. Model A spełniał bardziej wyrafinowane oczekiwania klientów, zapewniając im większy luksus podróżowania i lepsze osiągi.

Ford V8Kolejnym sukcesem dla Forda stał się Model V8, po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w kwietniu 1931 roku. Znaczenie modelu V8 polegało m.in. na tym, że wraz z tym modelem Ford stał się pierwszym producentem na świecie, który wdrożył technologię odlewania kadłuba silnika jako jednej sekcji. Do tej pory konstruktorzy i eksperci uważali, że jest to niemożliwe i wiele lat upłynęło od czasu, gdy producenci pojazdów konkurencyjnych marek opanowali technologię masowej produkcji silników V8.

W 1938 roku ruszyła produkcja samochodów marki Mercury. Dla Ford Motor Company był to przełom, gdyż koncern od tej chwili zaczął zdobywać silną pozycję także w klasie samochodów średniej wielkości.

Po wybuchu II Wojny Światowej zaprzestano produkcji samochodów osobowych. Począwszy od 1942 roku koncern przestawił wszystkie swoje moce produkcyjne na potrzeby wysiłku wojennego Stanów Zjednoczonych i Aliantów. Syn Henry Forda, Edsel, był inicjatorem gigantycznego programu produkcji wojennej, dzięki któremu w ciągu następnych trzech lat wyprodukowano 8000 bombowców typu Liberator, 5700 silników lotniczych i ponad 250 000 jeepów, czołgów, pojazdów opancerzonych i innych urządzeń na potrzeby wojska.

Po śmierci Edsela Forda w 1943 roku, pogrążony w żałobie Henry Ford ponownie objął stanowisko prezesa koncernu. Piastował tę funkcję do 1945 roku, kiedy to ustąpił po raz drugi. We wrześniu 1945 roku funkcję prezesa objął Henry Ford II, najstarszy wnuk założyciela.

Pod jego kierownictwem z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy powojenny samochód osobowy. Henry Ford II opracował także plany restrukturyzacji i decentralizacji koncernu. Zaraz po wojnie Ford Motor Company znalazła się bowiem w trudnej sytuacji i celem nadrzędnym stało się odzyskanie wiodącej pozycji na rynku.

Po wycofaniu się z zarządzania utworzoną przez siebie firmą, Henry Ford prowadził spokojne życie rodzinne u boku żony Clary. Zmarł w kwietniu 1947 roku.

Obecnie Ford Motor Company tworzy sieć 13 200 firm i podmiotów mniej lub bardziej zależnych od Centrali w Dearborn w stanie Michigan. Pojazdy, części i inne produkty ze znaczkiem Forda są sprzedawane w 150 krajach świata. W swoich zakładach, centrach badawczych, laboratoriach i biurach na całym świecie Ford zatrudnia dziś blisko 370 tys. osób. Roczne obroty koncernu przewyższają produkt krajowy brutto niejednego rozwiniętego kraju świata. W ciągu ubiegłych 21 lat Ford wyeksportował więcej samochodów niż jakikolwiek inny producent samochodów w USA.

For Comete




Źródło:ford.com.pl

Historia w Europie


w 1911 r. powstaje pierwsza fabryka Forda w Europie. Na jej lokalizację wybrano Manchester w Anglii. Początkowo produkowano w niej Forda Model T. W późniejszych latach były to konstrukcje brytyjskie, jak Ford Perfect, Anglia, Popular, Cortina, czy Consul.

W 1925 otwarto nowe zakłady w Niemczech. Przed wojną produkowano tam takie modele jak Köln, Rheinland, czy Eifel. W 1931 r. powstała fabryka w Kolonii. W 1939 r. Niemcy zmienili nazwę zakładów na Ford-Werke. W latach 1941-1945 w tych fabrykach, pracujących na potrzeby wojny, zatrudniani byli pracownicy przymusowi. Po wojnie, w 1952 r., pojawił się Ford Taunus.

Ford posiadał również zakład produkcyjny we Francji, zwany Ford S.A.F., gdzie powstawały modele Comete, Vedette i Versailles. Fabryka została sprzedana w połowie lat pięćdziesiątych firmie Simca, która kontynuowała produkcję modelu Versailles, pod nazwą Simca Vedette.

Ford Anglia




W latach sześćdziesiątych nastąpiło zacieśnienie współpracy pomiędzy obydwiema filiami, niemiecką i angielską. Zaczęto produkować te same modele, czasem różniące się stosowanymi silnikami, jak Ford Capri. Z czasem zakłady brytyjskie zaczęły tracić na znaczeniu, tak że dzisiaj europejskie biura konstrukcyjne znajdują się w Niemczech.

Ford Capri




W latach osiemdziesiątych postawiono na nadwozia typu hatchback. W takich wersjach nadwoziowych debiutowały Ford Escort, Sierra i Scorpio. Kłopoty jakościowe, jakie miał głównie model Sierra i niską popularność Escorta IV gen. przełamał na dobre dopiero model Focus, chwalony za stylistykę i wysoką jakość wykonania.

Ford Taunus




źródło:wikipedia.pl
 
 
     
Mirenium 
Przyjaciel forum



Imię: ***
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 5149
Skąd: SH
Wysłany: 2007-01-14, 10:48   

Mały konkursik :)

Kto wie, ja brzmiało hasełko reklamowe Forda T w tamtych latach, lansowane przez fabrykę ??
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-01-14, 11:01   

Mały, tani i dla wszystkich ?? ;)
_________________
Zapraszam :)
 
 
     
Mirenium 
Przyjaciel forum



Imię: ***
Dołączył: 15 Sty 2006
Posty: 5149
Skąd: SH
Wysłany: 2007-01-14, 11:03   

:nie:
Zgadujcie dalej :)
 
     
Ewa 
Administrator Forum



Imię: Ewa
Wiek: 51
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 11066
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-01-14, 11:06   

Bartek - tamto hasło było - jak mi sie wydaje - o garbusie :)
 
 
     
yaro 
Mieszkaniec
The Gunslinger



Wiek: 31
Dołączył: 21 Cze 2006
Posty: 1133
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-01-14, 11:08   

Każdy może mieć dobry i tani samochód o ile jest to Ford T ??
_________________
"Logick, like whisky, loses its beneficial effects when taken in large quantities" - Lord Dunsany
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
| Wsparcie techniczne: e-matteo.pl

Nasz email


Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 10