Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa Strona Główna Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Tramwaje w Chorzowie i na Śląsku
Autor Wiadomość
Ewa 
Administrator Forum



Imię: Ewa
Wiek: 50
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 10997
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2008-02-09, 07:55   



Konkurencja na torach? Ale na razie podwyżka

Co dalej z Tramwajami Śląskimi? Samorządowcy zastanawiają się nad stworzeniem spółki, która przejęłaby same tory tramwajowe. W przyszłości ma to umożliwić pojawienie się na nich... prywatnej konkurencji.

W maju zeszłego roku Tramwaje Śląskie po 15 latach starań trafiły wreszcie w ręce naszych samorządów. Choć od tamtego czasu minęło dziewięć miesięcy, wciąż nie wiadomo, jaka będzie przyszłość spółki, z usług której korzystają setki tysięcy mieszkańców aglomeracji.

Początkowo planowano, że po przejęciu Tramwajów od Skarbu Państwa akcje firmy zostaną za darmo rozdzielone pomiędzy 12 śląskich i zagłębiowskich miast. "Gazeta" dowiedziała się jednak, że ten plan jest już nieaktualny. Na razie formalnym właścicielem Tramwajów Śląskich nadal ma pozostać stworzony przez gminy Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale jest już przesądzona.

Marek Kopel, prezydent Chorzowa, tłumaczy, że rozdzielenie akcji niczego by nie zmieniło. - Nadzór nad Tramwajami byłby taki sam jak teraz, a cała operacja wprowadziłaby niepotrzebne zamieszanie - mówi prezydent Kopel.

Dowiedzieliśmy się, że właściciela mogą za to zmienić tory tramwajowe. Samorządowcy zastanawiają się nad powołaniem nowej spółki: Tramwaje-Infrastruktura. Miałaby się zająć administrowaniem, remontem i budową nowych torowisk. Co ciekawe, nie chodzi o ułatwienia w zdobywaniu unijnych dotacji. Stworzenie spółki ma w przyszłości ułatwić dopuszczenie na śląskie tory tramwajowe... prywatnej konkurencji.

- Nie mówimy, że stanie się to za rok, dwa albo trzy. Ale chcemy stworzyć warunki, by było to w ogóle możliwe - tłumaczy prezydent Kopel i powołuje się na przykład Polskich Kolei Państwowych, którym w woj. zachodnio-pomorskim wyrosła już prywatna konkurencja.

Pierwszy krok do zmian w Tramwajach Śląskich zostanie zrobiony już w przyszłym tygodniu. Spółka przekaże do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego gotowy projekt zmian w komunikacji. Zakłada on kupno w najbliższych latach kilkudziesięciu nowych tramwajów oraz modernizację większości starych pojazdów. Wyremontowane mają zostać też tory w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu i Zabrzu. Projekt za pośrednictwem GZM-u zostanie przekazany rządowi. Razem z sześcioma innymi miastami - w ramach przygotowań do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. - mamy szansę na 100 mln euro dotacji (w sumie rząd chce rozdzielić 600 mln euro).

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że z tej kwoty coś dla siebie mogą uszczknąć też tyskie trolejbusy. Na ich modernizację GZM zamierza przeznaczyć 50 mln zł.

Są też i złe wiadomości. Od 1 kwietnia zdrożeją bilety KZK GOP. O 10 gr, czyli do 3 zł, zdrożeje bilet uprawniający do jazdy przez dwie gminy, a o 50 gr, czyli do 4 zł, bilet uprawniający do przejazdu przez trzy i więcej miejscowości. Bez zmian, czyli 2,40 zł, będzie kosztował bilet do jazdy na obszarze jednej strefy.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
 
 
     
Ewa 
Administrator Forum



Imię: Ewa
Wiek: 50
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 10997
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2008-04-17, 22:32   Kasę na nowe tramwaje, niestety, trzeba ciąć



Wykolejające się tramwaje na zniszczonych torach, brak motorniczych i negocjacje w sprawie podwyżek to problemy Tramwajów Śląskich. Na domiar złego właśnie okazało się, że na rozwój komunikacji przed Euro 2012 dostaniemy mniej, niż liczyliśmy. Czy to koniec marzeń o nowych tramwajach i zmodernizowanych wagonach?


W środę w centrum Katowic tramwaj linii nr 16, jadąc z rynku w stronę pl. Miarki, wypadł z szyn i ściął filar wiaduktu kolejowego. Na szczęście nikomu nic się nie stało. Zdaniem policji prawdopodobną przyczyną wypadku był zły stan torowiska.

To, niestety, nie pierwszy i na pewno nie ostatni taki wypadek. Większość z 362 km tramwajowych torów w aglomeracji jest w fatalnym stanie i wymaga pilnych remontów. Problem w tym, że nie ma na to pieniędzy. Szansą na poprawę tej sytuacji jest organizacja Euro 2012 i specjalne środki, które na poprawę stanu komunikacji rozdziela Ministerstwo Infrastruktury. Aglomeracji katowickiej z puli 600 mln euro miało przypaść 120 mln.

Na tę okazję Tramwaje Śląskie, Urząd Miasta Tychy i KZK GOP przygotowały projekt, który zakłada, że do 2011 roku na torach pojawi się 50 nowych tramwajów i 100 zmodernizowanych wagonów. Planowano też wyremontowanie ponad 100 km torów, budowę ok. 14 km nowych torowisk oraz kupno 15 nowych trolejbusów w Tychach.

To już jednak nieaktualne, bo dotacja będzie o 20-30 mln euro niższa. Kilka dni temu ministerstwo zasugerowało Górnośląskiemu Związkowi Metropolitalnemu, by o taką kwotę ściął śląski projekt. - Mamy przedstawić okrojoną wersję, ale w przyszłym tygodniu będziemy jeszcze w tej sprawie negocjować - mówi Krzysztof Krzemiński, rzecznik GZM-u.

Marek Kopel, prezydent Chorzowa, nie pozostawia złudzeń. Dla ministerstwa najważniejsze będą pomysły wiążące się bezpośrednio z komunikacją na Euro 2012. - A więc modernizacje linii tramwajowych od dworców kolejowych w Katowicach, Sosnowcu, Chorzowie i Bytomiu w kierunku Stadionu Śląskiego - mówi Kopel. - Idealnie byłoby włączyć jeszcze do tego planu szybki tramwaj ze stadionu do lotniska w Pyrzowicach, ale to, niestety, nierealne - dodaje.

W tej sytuacji najpewniej jako pierwsza wypadnie z projektu propozycja Tychów, czyli zakup 15 nowych trolejbusów. Co jeszcze z projektu wypadnie? Na razie GZM i Tramwaje Śląskie nie chcą tego zdradzić. Pewne jest tylko, że priorytetem będzie nie zakup nowych tramwajów, a remonty torowisk. - Co z tego, że będziemy mieli nowe tramwaje, skoro nie będą mały po czy jeździć - mówi Krzemiński.

Zanim otrzymamy pieniądze na rozwój komunikacji, Tramwaje Śląskie muszą łatać bieżące dziury. W tej chwili trwają prace projektowe na trzy zadania: modernizację torów od rynku do zajezdni w Katowicach Zawodziu, remont sieci tramwajowej na ul. Kościelnej w Mysłowicach i modernizację torowiska na ul. Barlickiego w Świętochłowicach. Trwa natomiast cały czas remont torowiska na ul. Gliwickiej w Katowicach.

Jak zapewniają przedstawiciele Tramwajów, po zakończeniu prac pasażerowie poczują komfort. Przy remoncie stosowane są bowiem najnowocześniejsze technologie, tzw. szyny pływające oraz spawy termitowe (szyny bezstykowe). - W efekcie tramwaje będą cichsze zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz wagonów - obiecują w KZK GOP.
 
 
     
Ewa 
Administrator Forum



Imię: Ewa
Wiek: 50
Dołączyła: 13 Sty 2006
Posty: 10997
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2008-05-08, 23:18   



Na najbliższą sobotę, 10 maja, zaplanowano ostatni, pożegnalny przejazd dwóch wagonów 102Na, które od prawie 40 lat służą pasażerom.


Ostatni wagon 102Na zniknie ze śląskich torów we wrześniu


Katowice, Siemianowice Śląskie, Chorzów, Bytom, Świętochłowice, Chebzie, Zabrze, Gliwice, Chorzów Batory, Szopienice i Sosnowiec - w sumie 150 km i 11 godzin jazdy. Na najbliższą sobotę, 10 maja, zaplanowano ostatni, pożegnalny przejazd dwóch wagonów. Popularnie zwane "ogórkami", "cyklopami", czy po prostu "stodwójkami"; po Górnym Śląsku jeżdżą od 1970 roku. Po prawie 40 latach służby postanowiono wycofać je z ruchu. Mimo że imprezę pożegnalną zaplanowano w maju, wagony będą jeździć jeszcze do września, bo wtedy kończy im się ważność rejestracji.

Swój udział w imprezie współorganizowanej przez Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym zapowiedziało już ok. 200 osób z całej Polski i z zagranicy. Zbiórka uczestników o godz. 8.40 na przystanku tramwajowym Katowice Dworzec PKP (przy ul. 3 Maja, stanowisko w kierunku Siemianowic przy zejściu z estakady dworcowej). Planowane zakończenie: ok. godz. 19 w tym samym miejscu.

Orientacyjny plan przejazdu (odjazdy): Katowice Dworzec PKP (8.50) - Siemianowice pl. Skargi (9.29) - Bytom pl. Sikorskiego (10.22) - Chebzie Pętla (11.34) - Wójtowa Wieś (13.04) - Chebzie Pętla (14.38) - Chorzów Batory Zajezdnia (15.47) - Katowice Rynek (16.28) - Konstantynów Okrzei (17.35) - Pogoń Będzińska Pętla (18.07) - Katowice Dworzec PKP (przyjazd 18.55).
 
 
     
Piotr 
Mieszkaniec



Imię: też Piotr
Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 1298
Skąd: Chorzów Stary
Wysłany: 2008-05-09, 10:45   

Czy do tramwaju będzie doczepiony Wars? :lol2:
 
     
miiib1 
Mieszkaniec
Zwykły Gość



Imię: Michał
Wiek: 27
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 146
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2008-05-09, 16:00   

Szkoda :-(. Fajne się czasami było takim tramwajem przejechać. Może za kilka lat wróci na szyny jako atrakcja turystyczna. Kiedyś on również stanie się zabytkowy.
 
     
mark40 
Mieszkaniec



Imię: *****
Wiek: 32
Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 1785
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2008-05-13, 16:40   



Pożegnanie "Stodwójek"

"Po GOP-ie wagonami 102Na do upadłego" to impreza zorganizowana przez Klub Miłośników Transportu Miejskiego, aby pożegnać tramwaje 102Na. Zobaczcie ostatni kurs słynnych "cyklopów".




W wycieczce wzięło udział ponad 200 miłośników komunikacji z całego kraju i zagranicy, a także mieszkańcy Śląska. Uczestniczyły w niej ostatnie dwa wozy liniowe tego typu. Rozpoczęła się o godzinie 8:40, pod przystankiem na katowickim dworcu. Trasa wycieczki wiodła przez: Siemianowice Śląskie, Chorzów, Bytom, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze, Gliwice, Chorzów Batory, ponownie Katowice, Sosnowiec. Impreza zakończyła się także pod katowickim dworcem kolejowym po godzinie 19. W ciągu 11 godzin przejechano prawie 150 km

-To są najlepsze wagony, jakie kiedykolwiek kursowały, ciepłe, wygodne, pojemne – mówi Marian Kozak, uczestnik imprezy. – Szkoda, że są wycofywane z ruchu – dodaje.

Do zdjęcia proszę...
Na trasie były organizowane liczne fotostopy, w trakcie, których uczestnicy mogli sfotografować wagony w nietypowych miejscach, układach oraz siebie w kabinie motorniczego. Fotostopy wzbudzały zainteresowanie wśród mieszkańców miast, którzy słysząc, iż jest to impreza pożegnalna sami chwytali w ręce telefony i robili zdjęcia wagonom. W zajezdni w Chorzowie Batorym wszyscy uczestnicy zrobili wspólne zdjęcie pamiątkowe na tle stodwójek.

Nie obeszło się bez awarii. W centrum Sosnowca drugi wagon wycieczkowy połamał pantograf, w związku z czym oba wagony spięto, tworząc skład. Warto przypomnieć, że takie składy kursowały po aglomeracji jeszcze na początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Awaria drugiego wagonu wymusiła ominięcie ostatniego punktu docelowego w Sosnowcu i skierowanie składu do zajezdni. Po pozostawieniu zdefektowanego wagonu w zajezdni, uczestników pod katowicki dworzec dowiózł jeden wagon. Mimo to uczestnicy zaliczyli wycieczkę do bardzo udanych i urozmaiconych.

Nie wszystkie jednak na złom...
Pierwsze wagony typu "102Na" wyjechały na śląskie i zagłębiowskie tory w 1970 roku, w sumie było ich 130. Dziś, po prawie 40 latach eksploatacji, odchodzą ze służby. Jeden wagon będzie się pojawiał jeszcze na śląskich torach do września, gdyż do tego okresu jest ważna jego rejestracja, drugiemu kończy się ona wcześniej. Dlatego imprezę zorganizowano już teraz.

Na pocieszenie jednak dodajmy, że KMTM podjęło działania, by obydwa wagony uznano za zabytkowe. Jeden będzie doprowadzony do stanu oryginalnego z roku 1970, drugi zostanie zachowany w obecnym kształcie.

Więcej zdjeć

------------
"Krótkie" podsumowanie sobotniej imprezy tramwajowej. W wycieczce towarzyszyły nam ekipy telewizyjne, ich materiał mozna obejrzeć tutaj
http://www.tvs.pl/informacje_video/298/
http://video2.v2.tvp.pl/2008/05/10/162183/film.asf
oraz dziennikarze z kilku gazet. W celu uzupełnienia, było też sporo zwykłych mieszkańców/pasazerów (rodziny z dziecmi, osoby starsze, które jak mówiły nie mogły przegapić takiej wycieczki).
To jeszcze troche zdjeć ode mnie

W zajezdni Zawodzie, przed wyjazdem


Wyczekujący na przystanku


Wewnątrz, w tle pani rzecznik KZK GOP :wink:


Fotostop w Bytomiu




Zawracanie w Bytomiu przy urzędzie miejskim


Chorzów poczta




Fotostop na Wolce wzbudził największe zainteresowanie, wśród mieszkańców




Ruda Śląska, przystanek urząd skarbowy




Wójtowa Wieś


Gliwice Chorzowska


Fotostop, w oczekiwaniu na nadjeżdżajacy tramwaj


Dłuższa przerwa na Chebziu, każdy kto chciał dostał darmową bułkę (oczywiscie nie sucha, ale z czymś tam) oraz napój


Na zdjecie załapał się tez moderus i ja :o


Krótka przerwa w zajezdni w Chorzowie Batorym


Zdjęcie grupowe (kliknij) 200 uczestników -> 200 aparatów fotograficznych = conajmniej 4000 zdjeć z imprezy


Fotostop na katowickim rynku


Sosnowiec Okrzei, zawracanie na trójkącie (dla niewtajemniczonych tramwjae tutaj cofają)






Połamany pantograf w Sosnowcu na rondzie Gierka


Spinanie wagonów




Pomoc techniczna składajaca pantograf


Fotostop w Szopienicach


Zakończenie imprezy


Więcej zdjęć w fotogaleriach:
1. TWB

2. http://www.tramwaje.cp6.w...a/100508_1.html
_________________
[Silesia '08] [Cieszyn & Český Těšín]
 
     
civil24 
Mieszkaniec


Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 5
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2008-05-13, 20:50   

Fajny Fotoreportaż. :-)
_________________
_________
==>R<==
^^^^^^^
 
     
Mash 
Mieszkaniec
Mash prowokator


Imię: Marcin
Wiek: 29
Dołączył: 14 Sty 2006
Posty: 878
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2008-05-13, 21:16   

Tylko czemu wszędzie pisze 2 ostatnie jak jest ich jeszcze 8? :/
 
 
     
mark40 
Mieszkaniec



Imię: *****
Wiek: 32
Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 1785
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2008-05-13, 23:04   

Mash napisał/a:
Tylko czemu wszędzie pisze 2 ostatnie jak jest ich jeszcze 8? :/


Dobrze pisze, są to dwa ostatnie wagony liniowe. Pozostałe albo czekają już w kolejce na złom, albo sluzą za techniczne (jeden jest taki).
_________________
[Silesia '08] [Cieszyn & Český Těšín]
 
     
seba-st 
Mieszkaniec



Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 449
Skąd: Wielkie Hajduki
Wysłany: 2008-05-14, 13:18   

Szkoda stodwójek, zawsze mi się przyjemnie nimi jeździło. Mimo iż wiele razy sobie obiłem głowę o poręcze (jestem wysoki), mimo że musiałem się schylać by zobaczyć co za oknem i mimo że ostatnio już nie potrafiłem zmieścić swoich nóg siedząc, to miały swój klimat ;)
 
     
Rafał 
Mieszkaniec



Imię: Rafał
Wiek: 35
Dołączył: 19 Sty 2007
Posty: 3181
Skąd: Chorzów - Klimzowiec
Wysłany: 2008-05-14, 23:20   

W zimie przede wszystkim miały ten plus, że było w nich naprawdę ciepło, czasami nawet za ciepło. To fakt, miały swój klimat. No i miały miękie siedzenia.
_________________
"Tolerancja jest cnotą ludzi bez przekonań" - Gilbert Chesterton
 
 
     
mark40 
Mieszkaniec



Imię: *****
Wiek: 32
Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 1785
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2008-05-21, 18:30   

Cytat:


Pieniądze na nowe tramwaje i trolejbusy coraz bliżej

Podczas spotkania, które odbyło się 20 maja w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie doszło do uzgodnienia zakresu projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Śląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.


Z ogólnej puli 600 mln euro dla 6 obszarów metropolitalnych w kraju projekt przygotowany przez Górnośląski Związek Metropolitalny wraz z Tramwajami Śląskimi, KZK GOP i Urzędem Miejskim w Tychach będzie miał możliwość otrzymać dofinansowanie do 50 % kosztów inwestycji, nie więcej jednak niż 100 mln euro. Do 30 maja 2008 r. jest czas na przedstawienie zmodyfikowanego wniosku uwzględniającego wysokość kwoty dofinansowania.

Projekt zakłada modernizację i rozbudowę infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej zgodnie z planami rozwoju układu komunikacyjnego aglomeracji oraz przystosowanie jej do potrzeb wynikających ze sprawnej obsługi mistrzostw EURO 2012, zakup nowoczesnego taboru. Łączna wartość projektu szacowana jest na ponad 700 mln zł.

Projekt pozwoli na zapewnienie osobom korzystającym z komunikacji publicznej dostępu do infrastruktury sportowej, hotelowej i gastronomicznej, stanowiącej zaplecze turystyczno - rekreacyjne, imprezowe oraz pobytowe w czasie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012,. Przebudowa trakcji tramwajowej i trolejbusowej oraz wyposażenie tej trakcji w nowoczesny tabor i pozwoli na sprawną komunikację osób uczestniczących w imprezach sportowych oraz mieszkańców Aglomeracji.

W wyniku realizacji projektu aglomeracja będzie mogła między innymi:

* wzbogacić się o 50 nowych tramwajów (25 niskopodłogowych i 25 tradycyjnych, dwukierunkowych),
* zmodernizować ok. 80 km torów,
* rozbudować ok. 14 km torów,
* zmodernizować 100 wagonów tramwajowych,
* przebudować ponad 40 km sieci trakcji trolejbusowej,
* wybudować nowy odcinek sieci trakcji trolejbusowej,
* zakupić 15 nowoczesnych, energooszczędnych trolejbusów,


Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2008 – 2011.


Można dodać, że oprócz powyzszych, TŚ w ciągu roku mają zamiar wyremontować około 50 wagonów, a od poczatku tego roku na naszych torach pojawiło sie juz kilkanaście wyremontowanych "stopiątek". Jeśli tak dalej pójdzie i te plany zostana zrealizowane za 4 lata tramwaje staną sie nowoczesnym środkiem transportu, nie tym czym są teraz :) .
_________________
[Silesia '08] [Cieszyn & Český Těšín]
 
     
seba-st 
Mieszkaniec



Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 449
Skąd: Wielkie Hajduki
Wysłany: 2008-05-22, 11:31   

No jeżeli tylko 10% tramwajów będzie niskopodłogowych i 20% torów będzie zmodernizowanych to trudno mówić by tramwaje stały się nowoczesne :/

Trzeba wreszcie skończyć z tym socjalizmem w komunikacji miejskiej. I chociaż bardzo lubię tramwaje, jeśli "niewidzialna ręka rynku" zdecydowałaby posłać tramwaje do lamusa - nie płakałbym.
 
     
mark40 
Mieszkaniec



Imię: *****
Wiek: 32
Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 1785
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2008-05-22, 22:20   

seba-st napisał/a:
No jeżeli tylko 10% tramwajów będzie niskopodłogowych i 20% torów będzie zmodernizowanych to trudno mówić by tramwaje stały się nowoczesne :/


No niestety mieszkamy w takim regionie, że komunikacja zbiorowa nie stanowi priorytetu (autobusowa jest nie lepsza, w której % taboru niskopodlogowego też nie jest wcale większy). Miejmy nadzieję, ze ten projekt zakałdajacy modernizację infrastruktury szynowej dojdzie do skutku i choć nie wszystko będzie niskopodłogowe to będzie bardziej nowoczesne.
_________________
[Silesia '08] [Cieszyn & Český Těšín]
 
     
mark40 
Mieszkaniec



Imię: *****
Wiek: 32
Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 1785
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2008-05-23, 17:01   

Tak, zeby nie być gołosłownym wklejam zdjecia zmodernizowanych wagonów
Modernizacja z Poznania (2 sztuki)

Wnętrze


Modernizacja z Łodzi (5 sztuk)



Wnętrze


Modernizacje z Chorzowa (5 sztuk)



Wnętrze


W tym roku Tramwaje Śląskie odkupiły takze od MPK Kraków 6 składów (12 wagonów), 3 składy są po niedawnym remoncie kapitalnym i wyglądają tak

Wnętrze

Zdjęcia Łukasz Chrzan, Dominik Wójcik

Tak więc widać, że w tramwajach coś ruszyło i będzie tylko lepiej.
_________________
[Silesia '08] [Cieszyn & Český Těšín]
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
| Wsparcie techniczne: e-matteo.pl

Nasz email


Strona wygenerowana w 0,2 sekundy. Zapytań do SQL: 12