Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa Strona Główna Społeczne forum mieszkańców i sympatyków miasta Chorzowa


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Nowinki techniczne
Autor Wiadomość
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-07-09, 22:05   Windows we Fiacie 500

Z włoskiej fabryki już niedługo wyjadą nowe modele kultowego samochodu, który nawiązuje do złotych lat 50. O ile kwestia uroku i wyglądu tego auta nie chwyta nas za serca to pewne rozwiązania z tego pojazdu zasługują na chwile uwagi. Wielu z was na pewno zaintryguje logo firmy Microsoft i port USB umieszczony w środkowym tunelu. Jak informuje FIAT, będzie to interfejs do łączności z systemem Windows Mobile zarządzającym w aucie multimediami, telefonem komórkowym i nawigacją GPS pod nazwą Blue & Me. Poza tym autko posiada również możliwość nawiązania połączenia przez Bluetooth.




źródło: gizmos.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-07-09, 22:06   Samochodowy Notebook

Z myślą o tych najbardziej mobilnych ludziach powstał właśnie koncept notebook’a zaprojektowany przez Anne Lopez. Urządzenie będzie miało możliwość łatwego zamocowania na kierownicy w taki sposób aby maksymalizować łatwość dostępu do urządzenia z poziomu fotela osoby prowadzącej auto. Poza tym zgodnie z zapowiedziami projektantki notebook ma nie tylko pomagać w wykonywaniu tradycyjnych obowiązków służbowych, ale także będzie potrafił zarządzać naszą maszyną. Choć obecnie nie wiemy w jaki sposób poszczególne urządzenia będą się komunikowały to i tak wydaje się to bardzo ciekawym pomysłem.




źródło: gizmos.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-07-11, 21:23   Autoliv - dwa typy nowych poduszek powietrznych

Czołowy dostawca systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego, spółka Autoliv Inc., zaprezentowała podczas konferencji Enhanced Safety of Vehicles (ESV) w Lyonie dwa nowe typy poduszek powietrznych.

Bumper airbag dla dużych SUV-ów powstał w reakcji na problem kompatybilności, związany z wysokim przodem samochodów terenowych, który podczas zderzenia ze zwykłym samochodem osobowym nie styka się z jego strefami zgniotu. Nowa poduszka powietrzna nadmuchuje się pod przednim zderzakiem SUV-a, czym zwiększa uczynność systemów bezpieczeństwa zwłaszcza w sytuacjach, kiedy SUV uderza w bok innego pojazdu. W takim wypadku często dochodzi do destrukcji kabiny, ponieważ zadziała tylko niewielka część strefy zgnioty na boku pojazdu, kiedy niebezpiecznie zmniejsza się przestrzeń pasażerska, zagrażając życiu załogi.

Autoliv przeprowadził symulacje i testy zderzeniowe na seryjnym samochodzie Ford Explorer. Cylindryczny airbag o długości 1,5 m aktywuje się poprzez czujnik pre-crash i nadmuchany zostaje w przeciągu 80 milisekund przed zderzeniem. Testy, które przeprowadzane były przy prędkości 48 km/h (30 mph) pokazały znacznie mniejszą destrukcję karoserii samochodu, do którego uderzył SUV. Efektem bocznym takiego rozwiązania jest wydłużenie czasu, który można wykorzystać do pełnego nadmuchania airbagów bocznych i kurtyn. Swoją rolę nowy airbag odgrywa również podczas ewentualnego zderzenia z pieszym, kiedy obniża ryzyko obrażeń nóg pieszego aż o 50% (według kryteriów Euro NCAP w zakresie ochrony pieszych). Drugim prezentowanym systemem była poduszka, która obniża ryzyko obrażeń po uderzeniu w krawędź maski silnika. Podczas gdy podczas zderzenia samochodu osobowego z pieszym najcięższe obrażenia głowy powstają po uderzeniu głowy pieszego w maskę silnika lub przednie okno, w wypadku kolizji z SUV-em najgorsze są uderzenia w przednią krawędź maski. Nowy airbag nadmuchuje się z przodu nad krawędzią maski, ponownie aktywowany jest czujnik pre-crash, który zadziała na kilka milisekund przed uderzeniem w pieszego. Podczas symulacji i testów na seryjnym samochodzie (przy prędkości 40 km/h, co jest najczęstsza prędkość przy śmiertelnych zderzeniach z pieszym) ryzyko obrażeń klatki piersiowej obniżyło się z 99 do 3%.

Na podstawie statystyk amerykańskiego urzędu ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym Autoliv szacuje, że wprowadzenie nowych systemów tylko w USA uratowałoby przed śmiercią kilka tysięcy osób rocznie.




źródło: roadlook.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-07-13, 21:59   Podwójne sprzęgło w Lancerze

Nowy Mitsubishi Lancer, którego premiera jest planowana na tegoroczną jesień będzie dostępny z nowoczesną przekładnią, technologicznie podobna do systemu DSG stosowanego przez Volkswagena.

W skrócie nazywa się ona Twin Clutch SST (Sport Shift Transmission). Jest to zautomatyzowana przekładnia manualna, która pozwala na bardzo płynną zmianę biegów, zwalniając kierowcę z konieczności używania konwencjonalnego sprzęgła. Skrzynia będzie umożliwiać bardzo szybką zmianę biegów w obie strony, dzięki czemu poprawią się osiągi samochodu.

Bardzo wydajny system przekazywania mocy wpłynie także na apetyt na paliwo, który ma się widocznie zmniejszyć. Przekładnia będzie pracować w trzech trybach, w zależności od sytuacji i warunków jakie będa w danej chwili wymagane, od spokojnej jazdy po mieście aż po sportową jazdę na torze wyścigowym

źródło: motogazeta.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-07-17, 21:54   Na pomoc nocą i we mgle

Podczas jazdy w cięższych niż normalnie warunkach, np. podczas silnych opadów deszczu lub na zamglonej trasie, nie raz przydałyby się reflektory zapewniające lepszą widoczność. Firma Bosch wprowadziła właśnie do swojej oferty nową linię reflektorów halogenowych.

Compass 3000 to nowe reflektory uzupełniające kompleksowy program techniki oświetleniowej firmy Bosch. Maja one plastikową, odporną na warunki atmosferyczne i korozję obudowę, której konstrukcja pozwala na łatwą wymianę żarówek. Lampa może być montowana w pozycji wiszącej oraz stojącej. Zamontowana w niej żarówka halogenowa H1 (12V/55W) pozwala zachować optymalną wydajność świetlną, a także rozłożyć równomiernie snop światła. Reflektory mają niewielkie rozmiary (wys. 10cm, szer. 20cm, głęb. 11,9cm), dzięki czemu dobrze komponują się z wyglądem nowych samochodów osobowych i terenowych.

Produkty będą dostępne w dwóch wersjach: jako lampa świateł drogowych (ECE) oraz jako reflektor typu Pencil Beam (szperacz) przeznaczony dla aut terenowych. Reflektory są dostarczane w zestawie który zawiera prostą instrukcję oraz wszystkie elementy konieczne do montażu. Sugerowana cena brutto lampy w wersji ECE to 205 złotych, natomiast druga wersja kosztuje 221 złotych.






źródło: motogazeta.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-08-06, 22:07   Auto nie pozwoli jechać po pijaku

Producenci samochodów coraz aktywniej włączają się w walkę z pijanymi kierowcami. Nissan zaprezentował koncepcyjny samochód, który nie pozwoli się prowadzić, jeśli kierowca będzie na podwójnym gazie.

Pojazd wyposażano w czujniki wykrywające obecność „procentów”. Jeden z nich znajduje się w dźwigni zmiany biegów i jest tak czuły, że może określić na podstawie potu z dłoni, czy osoba zmieniająca przełożenie piła alkohol. Jeśli kierowca będzie „pod wpływem”, skrzynia zablokuje się uniemożliwiając jazdę, a system powiązany z nawigacją satelitarną poinformuje o tym głosem.

Czujniki znajdują się także w okolicy zagłówka fotela kierowcy i pasażera. Po wykryciu alkoholu w powietrzu, zaalarmują o tym głosem i wiadomością przesłaną na wyświetlacz nawigacji.

Ponadto w samochodzie umieszczono kamerę stale monitorującą zachowanie prowadzącego. Jeśli na zbyt długi czas zamknie on oczy, albo odwróci wzrok przestając obserwować drogę, uruchomi się alarm głosowy, a pasy bezpieczeństwa zacisną się mocniej wokół jego ciała zmuszając do uwagi.







źródło: motofakty.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-09-11, 22:06   Volkswagen i Apple stworzą samochód

Niedawno w mediach pojawiły się pogłoski o tym, że Steve Jobs z Apple spotkał się z prezesem Volkswagena, Martinem Winterkornem. Mieli oni rozmawiać na temat współpracy na najbliższą przyszłość. Najprawdopodobniej owocem ich porozumienia będzie naszpikowany multimediami samochód.

Eksperci z branży spekulują o tym, że VW w porozumieniu z Apple zamierzają stworzyć coś w stylu samochodu o nazwie "iCar", czyli konceptu, w którym będzie położony nacisk na urządzenia multimedialne oraz ich sprzężenie z najnowszymi technologiami.

Apple współpracuje obecnie z wieloma producentami samochodów oferujących w opcji możliwość podłączenia iPoda w aucie. Pojazdy wyposażone w te urządzenia są w stanie po podłączeniu przekazywać dźwięk z iPoda do zamontowanych w ich wnętrzu głośnikach. Volkswagen również nie próżnuje w temacie multimediów w samochodzie. Jego inżynierowie pracują nad integracją systemu nawigacji z systemem Google Maps oraz zwiększenie funkcjonalności komputera montowanego w autach tej marki.

Apple nie jest jedynym producentem komputerów, który stara się o zwiększanie udziałów w branży moto. Innym przykładem jest Microsoft, który zamierza instalować swoje oprogramowanie w samochodach marki Ford, Lincoln oraz Mercury.




źródlo: motogazeta.pl
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-10-17, 21:55   Scania jako pierwsza zaprezentowała silnik Euro 5 z EGR



Scania jako pierwszy producent dużych samochodów ciężarowych zaprezentowała nową serię silników pełniących normę Euro 5 bez dodatkowej przeróbki spalin. Nowoopracowane silniki cechują się wysoką mocą bez negatywnego wpływu na zużycie paliwa.




Po pięciu latach prac projektowych prezentuje się nowa linia silników marki Scania pełniąca wymogi normy emisji spalin Euro 5 za pomocą technologii EGR. Z technologią EGR – recyrkulacja spalin – powstawanie szkodliwych emisji wyeliminowane jest już w czasie spalania i odpada potrzeba montażu kolejnego urządzenia do dodatkowej przeróbki spalin oraz dodatkowych zbiorników do przewożenia dodatków uszlachetniających, jak ma to miejsce w wypadku technologii SCR. Tak więc niepotrzebne jest tankowanie dodatków AdBlue. W wypadku silników Scania do auta tankujemy tylko olej napędowy.

Silniki cechują się 5- i 6-cylindrową konstrukcją. Norma Euro 5 będzie obowiązywała w całej Unii Europejskiej od października 2009.

Większa moc przy tym samym zużyciu paliwa

Nowa gama silników od początku projektowana była z wykorzystaniem technologii recyrkulacji spalin EGR, ponieważ chodzi o dostępną i stosunkowo tanią technologię przeróbki spalin. Klienci docenią moc w jakichkolwiek warunkach eksploatacyjnych bez potrzeby tankowania dodatkowych substancji.

Nowe silniki osiągają taki sam poziom zużycia paliwa jak poprzednie generacje spełniające normy Euro 3 i 4. Atutem nowych silników Euro 5 jest, że wysoki moment obrotowy już od najniższych obrotów dzięki szybszemu przełożeniu stałemu pozwala zaoszczędzić paliwo.

Przy pracach projektowych nad nowymi silnikami Scania gruntownie zmodyfikowała układ chłodzenia. „System EGR dla silników Euro 4 dysponował chłodzeniem cieczą. Dla Euro 5 potrzebujemy więcej wydajność układu chłodzenia, dlatego dodatkowo zastosowaliśmy chłodzenie powietrzem. Chodzi o unikatowe rozwiązanie, które nie zostało nigdy wcześniej zastosowane,” podkreśla Jonas Hoffstedt, szef działu rozwoju silników w firmie Scania.

Wszystkie nowe silniki wprowadzane na rynek posiadają certyfikat o pełnieniu normy Euro 5. Dwie 9-litrowe jednostki o mocy 169 i 205 kW (odpowiednio 230 i 279 KM) dysponują także certyfikatem, że pełnią najbardziej rygorystyczną normę EEV.

Euro 6, odnawialne źródła energii i napęd hybrydowy


Spółka Scania już teraz stopniowo przygotowuje się pełnić normę Euro 6, która w najbliższym czasie zostanie określona. W czasie, kiedy norma Euro 6 zacznie obowiązywać, szkodliwe emisje silników wysokoprężnych będą tak małe, że zainteresowania przemysłu motoryzacyjnego skupi się na emisjach tlenku węgla i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Kolejnym trendem, który w zakresie transportu ciężarowego coraz częściej jest spotykany, to napędy hybrydowe. W pierwszej połowie bieżącego roku Scania zaprezentowała nowy autobus etanolowo-hybrydowy, który jest w stanie obniżyć emisje CO2 nawet o 90 procent i jest w stanie zaoszczędzić do 25 procent paliwa. Nowa koncepcyjna hybryda Scanii wykorzystuje zwykły silnik autobusu i dodatkowo oferuje możliwość wyboru paliwa – silnik może spalać etanol, naftę czy gaz.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-10-29, 22:45   Bezpieczniejsze cofanie w ciężarówkach



Japoński koncern elektroniczny Sanyo opracowuje nowatorski system, którego zadaniem będzie wyeliminowanie w pojazdach użytkowych efektu martwego pola. W przyszłości kierowcy ciężarówek i autobusów będą mogli korzystać z kamer przekazujących obraz z pozycji tzw. "lotu ptaka".




Jak informuje Sanyo, system będzie składał się z czterech niezależnych kamer dzięki którym kierowcy będą mogli zobaczyć swój pojazd z góry, uzyskując tym samym możliwość obserwacji tego co dzieje się wokół całego pojazdu.

Obraz z kamer bez zbędnego okablowania będzie przekazywany bezpośrednio do monitora umieszczonego w kokpicie ciężarówki lub autobusu. Japoński koncern zapowiedział, że dalsze prace rozwojowe nad systemem pozwolą dzięki zastosowaniu techniki podczerwieni także na działanie kamer w nocy, co znacznie ułatwi pracę szoferów na przykład przy parkowaniu.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-10-31, 22:40   HandiRack: praktyczne rozwiązanie dla kierowców



HandiRack z myślą o wszystkich kierowcach, przygotował nietypowy, dmuchany bagażnik na dach samochodu. Jest on specjalnie zaprojektowany dla każdego, nawet najbardziej nowoczesnego modelu auta.




Nie musimy już niszczyć lakieru, wyglądu pojazdów oraz tracić czasu montując i demontując ciężkie żelastwo, nawet wtedy gdy nie jest nam już potrzebne.

Jadąc na urlop czy będąc na większych zakupach, zazwyczaj zastanawiamy się również, co zabrać ze sobą lub kupić, aby wszystko się zmieściło. Przerażająca była do tej pory wizja wyjechania gdziekolwiek, kiedy mieliśmy w perspektywie montaż ciężkiego bagażnika dachowego. Teraz możemy tego uniknąć.

Deska snowboardowa, surfingowa, narty, kajak i inne bagaże możemy umieścić już w błyskawicznym tempie na dmuchanym bagażniku i nie martwić się tym, że nie zabierzemy się z nimi w podróż. HandiRack wyszedł z propozycją stworzenia innowacyjnego produktu, który pomoże w szybki, łatwy i bezpieczny sposób przetransportować nasze sprzęty wszędzie tam, gdzie tylko sobie tego zażyczymy. Wybierając się również z rodziną do supermarketu po nową sofę, stół czy inne meble i nie chcąc płacić za kosztowny transport, powinniśmy mieć zawsze ten nowoczesny wynalazek przy sobie.

HandiRack to opatentowany, pompowany bagażnik na dach dowolnego auta, gwarantujący bezpieczeństwo i niezawodność podczas przewozu każdego bagażu. W przeciwieństwie do innych bagażników, możemy dopasować go do praktycznie każdego pojazdu cztero- i dwu dwudrzwiowego bez względu na markę czy model. Potrójnie wzmocniony materiał oraz solidne nylonowe pasy mocujące, którymi przypinamy nasz asortyment są praktycznie niezniszczalne.

Przed wyruszeniem w drogę jedyne co musimy zrobić, to umocować HandiRack na dachu samochodu, napompować przy pomocy załączonej pompki, przeciągnąć i zaczepić pasy. Na tak zainstalowanym bagażniku możemy przewieść praktycznie wszystko o wadze nawet do 80 kg. Demontaż zajmuje nam dosłownie kilkadziesiąt sekund a małe gabaryty przy złożeniu, pozwalają zabrać go wszędzie, gdzie chcemy. Lista zastosowań HandiRack jest niekończona.

Od tradycyjnego bagażnika HandiRack różni się tym, że wykorzystuje jego wszystkie zalety, odrzucając wady takie jak: montaż, ciężar, skomplikowana konstrukcja a także przymus jeżdżenia z nim nawet wtedy, gdy nie jest nam już potrzebny. Dlatego jeśli mamy dość tracenia czasu na montowanie skomplikowanego żelastwa na dachu naszego auta, czasem nawet w mroźny i deszczowy dzień to powinniśmy zaopatrzyć się w ten patent.

Uniwersalny HandiRack to prosty pomysł dla każdego kierowcy. Jest wygodny w użyciu, zajmuje niewiele miejsca a jednocześnie jest niezwykle trwały i niezawodny. Mamy możliwość użycia go bez względu na okoliczności, pogodę czy porę roku. Od lat używany na całym świecie jest od niedawna dostępny także w polskich sklepach.
 
 
     
tier 
Junior Admin



Imię: Zwierzak
Wiek: 46
Dołączył: 08 Mar 2006
Posty: 6553
Skąd: Chorzów Batory
Wysłany: 2007-10-31, 23:20   

Pytanie, ile takie ustrojstwo kosztuje??
Pomysł jest bardzo fajny !! :brawo:

Bartek, tylko dlaczego umieściłeś tego posta w temacie "Szalone pomysły"?? :co:
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-11-01, 21:40   

tier napisał/a:
Bartek, tylko dlaczego umieściłeś tego posta w temacie "Szalone pomysły"?? :co:


:glupek: Miało być w nowinkach technicznych :( już przenoszę ;)
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-11-05, 22:22   Volvo pracuje nad bezpieczeństwem



Volvo jest już od lat znane ze swojej dbałości o bezpieczeństwo bierne pasażerów. Kontrolowane strefy zgniotu czy wzmocnienia nadwozia to dobrze znane technologie. Teraz do głosu mają dojść nowoczesne systemy aktywnego zapobiegania wypadkom, opracowane przez inżynierów ze Skandynawii.




"Wypadki nie są nieprzewidywalne" - taką filozofią kieruje się Volvo. Inżynierowie pracujący dla skandynawskiego producenta korzystają z bazy opisującej ponad 36 tysięcy przypadków kolizji i wypadków drogowych. Dzięki temu mogą przeanalizować co najczęściej dzieje się w momencie wypadku, i jak można temu przeciwdziałać.

Powstał już specjalny prototyp Volvo S80, w którym zamontowano połączenie systemu nawigacyjnego GPS wraz z technologią wi-fi. Dzięki niemu było wiadomo, gdzie w pobliżu znajdują się inne samochody i gdzie zamierzają jechać. Pozwalał on zapobiegać wypadkowi np. w momencie, gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie na którym jest ograniczona widoczność. Nowe rozwiązanie ma również pozwolić na rozładowywanie korków ulicznych.

Najtrudniejszym zadaniem dla Volvo będzie rozprzestrzenienie tej technologii, tak by wykorzystali ją inni producenci. W przeciwnym wypadku tylko auta jednej marki będą mogły się komunikować między sobą. Specjaliści przewidują, że pełne wdrożenie technologii komunikacji między-samochodowej zajmie jeszcze przynajmniej dziesięć lat.

Volvo przygotowało jednak szereg rozwiązań, które zostaną zastosowane w samochodach tej marki jeszcze w przeciągu tej dekady. Pierwszy pojawi się system ostrzeżenia przed kolizją wraz z automatycznym hamowaniem. Będzie to rozwinięta wersja urządzenia, które było dotychczas stosowane. Kolejna technologia, to system który używa kilku wiązek lasera oraz kamer, które będą rozpoznawać pieszych na drodze. W razie wykrycia żywej postaci poruszającej się po jezdni, urządzenie będzie aplikować hamowanie. Trzecie rozwiązanie ma pomóc ominąć nagłą przeszkodę na drodze. Będzie ono korygować niepoprawny skręt kół i przywracać trakcję, gdy utracimy przyczepność. Te wszystkie urządzenia w wersjach produkcyjnych pojawią się dopiero za około 5 lat.





 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-11-06, 22:35   Uwaga, Saab patrzy!



Saab zamierza wprowadzić do swoich samochodów nowoczesny system, który będzie w stanie nie tylko wykrywać zmęczenie na twarzy kierowcy, ale także reagować na taką sytuację, aby nie doprowadzić do katastrofy.




Według badań przeprowadzonych w Skandynawii każdego roku ginie tam z powodu zaśnięcia za kółkiem przeszło 300 osób. Nowa technologia wdrażana przez Saaba ma zredukować te niezbyt specjalne statystyki. Urządzenie będzie alarmować kierowcę, kombinacją głosowo-tekstowych wiadomości lub za pomocą wibracji w fotelu.

Za wszystko są odpowiedzialne kamery, które analizują mimikę twarzy oraz potrafią wykrywać oznaki zmęczenia, znużenia oraz tzw. mikrodrzemek. Poprzez analizę częstotliwości mrugnięcia okiem, technologia Saaba decyduje o tym czy zastosować jakiś środek zapobiegawczy.

W pierwszym momencie pojawia się delikatny sygnał dźwiękowy, a na wyświetlaczu umieszczonym w konsoli centralnej pojawia się zapytanie "Zmęczony?". Jeżeli w tym momencie powieki kierowcy nie powrócą do normalnego stanu, sygnał głosowy stwierdzi głośno i wyraźnie: "Jesteś zmęczony". Jeżeli po tym ostrzeżeniu kierowca nadal będzie przysypiać, stanowczy ton poinformuje prowadzącego: "Jesteś niebezpiecznie zmęczony - zatrzymaj się jak tylko będzie to możliwe". Wraz z tym kierowca będzie budzony wibracją w fotelu.

Jest to część programu zwiększającego bezpieczeństwo w samochodach marki Saab. Zostanie on wdrożony w przeciągu najbliższych paru lat.
 
 
     
Bartek 
Mieszkaniec



Imię: Bartek
Wiek: 27
Dołączył: 13 Sty 2006
Posty: 2794
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2007-12-04, 21:18   "Komputerowe" BMW



Nie od dziś wiadomo, że technologia komputerowa szerokimi krokami wkracza do świata motoryzacji. BMW postanowiło zrobić kolejny przełom i wprowadzić do swoich modeli protokół internetowy o nazwie IP.

Już parę lat temu bawarski producent zaskoczył swoich fanów nietypowym rozwiązaniem jakim był iDrive. Pomimo tego, że zbierał dużo negatywnych opinii, to sukcesywnie wdrażano go do modeli z serii 1, 3, 5, 6 oraz X5. Od momentu wprowadzenia systemu iDrive w 2002 roku, konkurencyjni producenci wdrożyli swoje technologie na wzór BMW. Niektóre z nich są również sterowane za pomocą pokręteł i przycisków pozwalających kontrolować nawet takie elementy jak natężenie oświetlenia wnętrza.

Kolejnym przełomowym krokiem BMW będzie wprowadzenie protokołu internetowego IP w nadchodzących modelach. Firma zamierza zastąpić dotychczasowe rozwiązania komponentami w standardzie Ethernet. Dzięki takiemu obrotowi spraw inni producenci postąpią podobnie, wobec czego nastąpi zuniwersalizowanie standardów. To pozwoli na zmniejszenie kosztów produkcji oraz przyspieszenie cyklów rozwojowych.

Za pomocą protokołu sieciowego IP BMW zamierza połączyć komputer sterujący silnikiem, system DSC oraz wyświetlacz na desce rozdzielczej. Póki co BMW testuje wersję protokołu IPv4, natomiast już niebawem do testów wkroczy IPv6. Skróci to wydajnie czasy reakcji urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

Nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie samochód wyposażony w nowoczesną technologię pojawi się na rynku. Jednak nastąpi to na pewno w przeciągu następnych dziesięciu lat.
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
| Wsparcie techniczne: e-matteo.pl

Nasz email


Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 10